[Příležitostné poznámky, 1986]
| raw | skeny ◆ poznámky, česky, vznik: 1986

Strojový, zatím neredigovaný přepis

====================
doc01943120171128191517_001.jpg
====================
o O O 01 Nutnost uvědomit si co nejlépe nejen, co bude naším tématem, ale také jaké myšlenkové prostředky máme k dispozici a za jakých podmínek k tématu přistupujeme 02 Tedy: naším tématem nebude mravnost ve smyslu mravních zvyklostí, mravů v určité společnosti, společenské skupině či třídě, kultuře, civilizaci apod. převažujících, ale ani ve smyslu uznávaných. /a vyznávaných/ mravních názorů event. ideálů /at už jsou dodržovány či ne/, nýbrž spíše povaha samotné mravní dimenze, struktura mravní situace. 03 Pro každou mravní situaci je podstatné, že nezůstává sama sebou a pro sebe, nýbrž že se vytváří, vynořuje uprostřed určitého širšího kontextu, který rovněž není mravně neutrální. 04 Pro tento kontext je zase podstatné, že je spolukonstituován a spoluartikulován mravním povědomím a rozvahou, reflexí. Zároveň však platí, že také tato reflexe je vždy mravně situována, že nutně vychází z určitého širšího kontextu, který ý není mravně neutrální /mimo dobré a zlé/, a že se k tomuto kontextu zase nutně vrací /už jen proto, že orientuje konkrétní mravní rozhodování, jež je v něm situováno/. 05 Ve svých úvahách se proto nemůžeme vyhnout ani tématu aktuálního zarámování celého svého průzkumu ve smyslu dějinné chvíle é a jejího mravního "koeficientu". Zkrátka: nemůžeme se vyhnout tématu "mravní krize současnosti". 06 Mohli bychom proto upřesnit své téma asi následovně: povaha a struktura mravní situace a některé aktuální momenty její deformace a jejího narušení. 07 Důraz na to, že půjde jen o některé momenty aktuální deformace struktury mravní situace, se netýká pouze toho, že není vnějších A v našich silách a možnostech úplný výčet, nýbrž zejména toho, že k posouzení dějinné mravní situace je nutný odstup, a ten nikdy není v úplnosti realizovatelný uvnitř samotné této situace. Teprve budoucí posuzovatelé budou schopni naše vidění a naše úvahy doplnit a také korigovat. 08 Budeme tedy sledovat dvojí cestu, dvojí perspektivu: na jedné straně se budeme pokoušet vypracovat myšlenkový model "mravní situace" a vycházejíce z něho, rozvrhneme celou látku etické problematiky, a na druhé straně se budeme pokoušet prohloubit a v detailech skloubit svou "intuici" celkové mravní stránky té dějinné chvíle, do níž jsme zasazeni. 20 VIL 86