Archiv Ladislava Hejdánka | Kartotéka

Zde najdete digitalizovanou podobu Hejdánkovy originální kartotéky. Její celkový objem čítá mnoho tisíc lístků. Zveřejňujeme je po částech, jak je zvládáme zpracovávat. V tuto chvíli máme zpracované to, co prof. Hejdánek sám vypracoval elektronicky. Zbývá ovšem mnoho práce na papírových kartičkách. Kromě Hejdánkových výpisků z četby obsahuje kartotéka také jeho vlastní myšlenkovou práci z posledních let, kterou nejde dohledat jinde.


<<  <   1 / 2   >    >>
záznamů: 6

Afilosofie (≠ antifilosofie!)

Ladislav Hejdánek (2008)
O afilosofii, resp. afilosofickém přístupu (myšlení atd.) můžeme mluvit jen tam, kde nic „filosofického“ nevstupuje do hry; naproti tomu každá antifilosofie je jen zvláštním (obvykle degradovaným a dále degradujícím) druhem filosofie. V evropském (a poevropském) „prostředí“ nelze o filosofii v přesném slova smyslu mluvit, protože ve filosofii, jednou (ve starém Řecku) vynalezené, tj. ustavené a jistým způsobem upevněné, je něco neobyčejně nakažlivého, čemu se ubrání jen „tupost“; a protože k nákaze dochází už v průběhu prvních kroků, jimiž si dítě osvojuje jazyk své rodiny a dalších blízkých, musí jít o takovou „tupost“, která brání tomu, aby se dítě stalo plnohodnotným (normálním) člověkem (čili vlastně o jakousi vrozenou „deviaci“). Skutečná filosofie, pokud se vůbec ještě někde na této planetě vyskytuje, nemá do budoucna žádnou šanci, protože dříve či později se setká přinejmenším s jakýmisi úlomky či třískami nějaké (většinou již upadlé) filosofie, které se ovšem dříve nebo později ukáží být jakýmisi vektory či nosiči „nákazy“, a ta dříve či později „vyklíčí“ a dá vyrůst něčemu lepšímu, kvalitnějšímu (směrem k pravé filosofii).
(Písek, 080720–1.)
vznik lístku: červenec 2008

Souvislosti

Anaxagorás (-500-428)
Nejsou od sebe odloučeny věci v jednom světě ani uťaty sekereou, ani teplo od chladna, ani chladno od tepla.
(Zl. B 8 ze Simplikia)
(0170, Zlomky předsokratovských myslitelů, př. K. Svoboda, Praha 1944, s. 94.)
vznik lístku: duben 2004

Všechno

Anaxagorás (-500-428)
Když se to takto rozloučilo, je nutno uznati, že všeho není o nic méně ani více – neboť není možno, aby bylo více než všechno -, ale že je všeho stále stejně.
(Zl. B 5 ze Simplikia)
(0170, Zlomky předsokratovských myslitelů, př. K. Svoboda, Praha 1944, s. 94.)
vznik lístku: duben 2004

Nezjevné a zjevné | Zjevné a nezjevné

Anaxagorás (-500-428)
Viděním nezjevného je zjevné, jak praví Anaxagoras, kterého proto chválí Demokritos.
(Zl. B 21a ze Sexta.)
(0170, Zlomky předsokratovských myslitelů, př. K. Svoboda, Praha 1944, s. 95.)
vznik lístku: duben 2004

Osud

Anaxagorás (-500-428)
Anaxagoras říká, že z toho, co se děje, nic se neděje osudem, nýbrž že je to prázdné jméno.
(Zl. A 66 z Alexandra.)
(0170, Zlomky předsokratovských myslitelů, př. K. Svoboda, Praha 1944, s. 95.)
vznik lístku: duben 2004