LADISLAV HEJDÁNEK ARCHIVES | Cardfile

Here you will find a digitized image of Hejdánek's original filing cabinet. Its total volume is many thousand tickets. We publish them in parts as we handle them. At the moment we have worked out what prof. Hejdánek himself developed electronically. However, much work remains on paper cards. In addition to Hejdánek's extracts from reading, the filing cabinet also includes his own thought work from recent years, which cannot be found elsewhere.


Čas

Apollonius of Tyana ()
„Everything is worn and withered away by Time, whereas Time itself never ages but remains immortal because of Memory.“
(přepis z internetu: viz C:\a-archiv\aut-svět\Apollonios of Tyana\ )
date of origin: květen 2005

Čísla – jejich jsoucnost | „Jsoucnost“ čísel | „theoréma“ u aritmetiků

Aristotelés (-706)
Co se však týče čísel, mohlo by se zkoumání zaměřiti také na otázku, jak se máme přesvědčit o jejich skutečné jsoucnosti. Pro toho, kdo uznává ideje a čísla chápe v tomto smyslu, má v nich důvod pro jsoucnost věcí, pokud každé číslo jest nějakou ideou a pokud idea, ať tak /363/ nebo onak, jest příčinou jsoucnosti jiných věcí. Připusťme třebas, že tomu tak jest. Ale ten, kdo tak nemyslí, protože vidí obtíže v učení o ideách, i nepohlíží takto na čísla, uznává však číslo matematické, otáže se, kde je pak důkaz pro to, že taková čísla skutečně jsou a v čem jsou ostatním věcem prospěšná. Původce názoru, že číslo skutečně jest, nepojímá je vůbec jako číslo něčeho, nýbrž pokládá je spíše za samostatnou podstatu, ani se mu nejeví jako příčina; neboť všechny aritmetické věty (= theórémata), jak bylo řečeno, vztahují se k předmětům vnímatelným.
(0276, Metafysika, pře. A. Kříž, Praha 1946, str. 362-63; Met XIV, 2, 1090a 14.)
date of origin: červenec 2013

Bůh a stvoření

Apollonius of Tyana ()
„In no other manner, I believe, can one exhibit a fitting respect for the Divine being, beyond any other men make sure of being singled out as an object of his favor and good-will, than by refusing to offer to God – whom we termed First, who is One and separate from all, as subordinate to Whom we must recognize all the rest – any victim at all; to Him we must not kindle fire or make promise unto Him of any sensible object whatsoever. For He needs nothing even from beings higher than ourselves. Nor is there any plant or animal which earth sends up or nourishes, to which some pollution is not incident. We should make use in relation to Him solely of the higher speech, I mean of that which issues not by the lips; and from the noblest faculty we possess, and that faculty is intelligence, which needs no organ. On these principles then we ought not on any account to sacrifice to the mighty and supreme God.“
(přepis z internetu: viz C:\a-archiv\aut-svět\Apollonios of Tyana\ )
date of origin: květen 2005