Archiv Ladislava Hejdánka | Kartotéka

Zde najdete digitalizovanou podobu Hejdánkovy originální kartotéky. Její celkový objem čítá mnoho tisíc lístků. Zveřejňujeme je po částech, jak je zvládáme zpracovávat. V tuto chvíli máme zpracované to, co prof. Hejdánek sám vypracoval elektronicky. Zbývá ovšem mnoho práce na papírových kartičkách. Kromě Hejdánkových výpisků z četby obsahuje kartotéka také jeho vlastní myšlenkovou práci z posledních let, kterou nejde dohledat jinde.


Intolerance

Rudolf Bultmann (19)
Ježíšovo ego eimi vždy znamená: Je pouze jeden vůdce vedoucí ke spáse, je jeden pramen zjevení. V otázce spásy neexistují různé možnosti, nýbrž jen jedna jediná. Vyžaduje se rozhodnutí. V tom spočívá nesnášenlivost zjevení. Přirozeně, je to zjevení, které je nesnášenlivé, lidé mají být vůči sobě jen snášenliví; a pokud lidé zastávají onen nesnášenlivý nárok zjevení, tento nárok se v prvé řadě obrací proti nim samým. Nesnášenlivost tzv. homo religiosus a dogmatika není ovšem nesnášenlivost zjevení.
in: Das Evangelium des Johannes, 1941, str. 288.
najít – ověřit !
vznik lístku: červenec 2003

Contingentia rerum | Kontingence

Duns Scotus (?1266-1308)
[Quaestio 5]Utrum cum scientia Dei stet contigentia rerum
15 Iuxta hoc quinto quaeritur utrum cum scientia Dei stet contingetia rerum.
Quod non, videtur: Sequitur ´Deus scit a fore, igitur a erit´. Antecedens verum necesasarium, igitur consequens. Consenquentia patet, quia oppositum consequentis non stat cum antecedente.16 Praeterea, omne scitum a Deo, necessario erit; sed a fore est scitum a Deo; igitur a necessario erit. Consequentia patet, quia minor est de inesse simpliciter, et ex tali minore cum maiore de necessario, sequitur conclusio de necessario.
17 Sed contrarium omnium istorum2 sribitur ad Hebr. 4: Omnia nuda sunt oculis eius etc.
(De scientia Dei respectu contingentium, in: 8387, Opera Omnia vol. XVII, Lectura I., …. , p. 484.)
vznik lístku: říjen 2003