LADISLAV HEJDÁNEK ARCHIVES | Cardfile

Here you will find a digitized image of Hejdánek's original filing cabinet. Its total volume is many thousand tickets. We publish them in parts as we handle them. At the moment we have worked out what prof. Hejdánek himself developed electronically. However, much work remains on paper cards. In addition to Hejdánek's extracts from reading, the filing cabinet also includes his own thought work from recent years, which cannot be found elsewhere.


Naděje

Sofoklés (-497/6 - 406/5)
Déianeira
Nic nevím, trnu však, zda se ukáže,že velké zlo mi vzešlo z blahé naděje.
(Trachíňanky, in: Tragédie, Svoboda, Praha 1975, s. 431.)
- – -Pěstounka
Tak tomu je – a kdo v dva dni neb ještě víczde doufá s jistotou, ten pošetilý je.Vždyť nikdo nemá z nás dřív zítřek zaručen,než dokončíme šťastně dnešní den a noc.
(Trachíňanky, in: Tragédie, Svoboda, Praha 1975, s. 442.)
date of origin: září 2003

Mínění a jistota

Sofoklés (-497/6-406/5)
Lichás
Já říkal: z doslechu! To není jedno říctjen mínění, neb mít v čem plnou jistotu.
(Trachíňanky, in: Tragédie, Svoboda, Praha 1975, s. 421.)
- – -
Náčelnice sboru
Máš znát to podle skutku: mít jen domnění,že znáš cos, liché je, než to vyzkoumáš.
(Trachíňanky, in: Tragédie, Svoboda, Praha 1975, s. 427.) 03-09
date of origin: září 2003

Žijící

Sofoklés (-497/6 - 406/5)
Odysseus
Já neznám nikoho, však lítost cítím přecs tím ubožákem, i když je můj protivník,že pohroma tak zlá se snesla na něho -mám v mysli stejně osud jeho jako svůj,neb vidím: všichni my, co žijem, nejsme nic,než liché přeludy a jenom prázdný stín.
(Aiás, in: Tragédie, Svoboda, Praha 1975, s. 467.)
date of origin: září 2003

Živé a před-živé

Ladislav Hejdánek (2015)
Mezi skutečnostmi živými a neživými obvykle snadno rozlišujeme, ale některé skutečnosti se nám nejeví jako neživé, i když s uznáním jejich živosti (živoucnosti) máme trochu problém. Tak je tomu třeba v případě řek, říček, potoků a studánek, ale jindy v případě hor a velehor, skalních útvarů a také pohoří, atd. (našli bychom takových příkladů celou řadu). Odedávna měli lidé tendenci jim připisovat spíše oživenost než živost, a přimýšleli si k nim jakési živé bytosti, které jim jakoby vládly a které by v nich byly jaksi „doma“. Výsledkem bylo nakonec to, že i tam, kde na první pohled šlo o proměnlivou mnohost (jako třeba v krajině, v lesích a hájích apod.), lidé k ní přimýšleli nejrůznější zvláštní živé bytosti, které v nich také nacházely svůj domov. Protože tak lidé postupovali již od pradávna, nelze se divit jednak tomu, že za živé považovali např. planety i měsíc, vůbec hvězdy a někdy dokonce celý svět, univerzum, avšak ani tomu, že prvním řeckým myslitelům, kteří bojovně ve jménu logu protestovali proti mýtům (jako povídačkám) a brzo po zahájení prvních kritických filosofických kroků neváhali zpochybnit nebo alespoň zrelativizovat život vůbec, zejména tím, že oživenost, živoucnost začali chápat jako až něco sekundárního, druhotného, co povstalo z něčeho původnějšího, neoživeného a neživého.
(Písek, 150406-1.)
date of origin: duben 2015