Archiv Ladislava Hejdánka | Kartotéka

Zde najdete digitalizovanou podobu Hejdánkovy originální kartotéky. Její celkový objem čítá mnoho tisíc lístků. Zveřejňujeme je po částech, jak je zvládáme zpracovávat. V tuto chvíli máme zpracované to, co prof. Hejdánek sám vypracoval elektronicky. Zbývá ovšem mnoho práce na papírových kartičkách. Kromě Hejdánkových výpisků z četby obsahuje kartotéka také jeho vlastní myšlenkovou práci z posledních let, kterou nejde dohledat jinde.


Budoucnost - směr

(výběr: LvH) ()
Nebo řekl Hospodin k Abramovi: Vyjdi z země své a z příbuznosti své, i z domu otce svého do země, kterouž ukážit tobě. … I vyšel Abram, tak jakž mu byl mluvil Hospodin, a šel s ním Lot.
1M 12, 1; 4
I uvěřil Hospodinu, a počteno mu to za spravedlnost.
1M 15, 6
A stalo se, když vedli je ven, řekl jeden: Zachovejž život svůj, neohlédej se zpět, ani se zastavuj na vší této rovině; ujdi na horu, abys nezahynul. 1M 19, 17
Abraham uvěřil Bohu, a počteno jemu to k spravedlnosti. Gal 3, 6
- – -
Roj má účel – zachovat a šířit roj – ačkoliv za tímto účelem se asi skrývá účel jiný, hlubší: Splnit poslání včel snad pro příští tisíciletí.
Emanuel Rádl
nevíme nevíš nikdo neví
neptej se kam už není kdy
za tebou kráčí eurydiké
a nesmíš ohlédnout se jdi
Jan Skácel
(starší návrh na motta ke knize, event. ke kapitolám)
vznik lístku: červenec 2003

Subjekt – objekt | Vědomí | Subjekt-Objekt-Spaltung | Bewuβtsein und Ganzes

Karl Jaspers (1962)
1. Bewuβtsein ist das Grundphänomen der Spaltung in Subjekt und Objekt: wir sind bewuβt auf Gegenstände, sie meinend, gerichtet. Es ist ein einzigarzioges Gegenüber, das mit keiner Beziehung zwischen Gegenständen vergleichbar ist.
Was nicht in diese Spaltung tritt, ist für uns, als ob es nicht wäre. Ohne diese Spaltung wird nichts für uns denkbar. Wovon immer wir sprechen, es ist durch das Sprechen in die Spaltung getreten.
Was wirklich ist, wird Erscheinung für uns im Bewuβtsein. Was unbewuβt oder bewuβlos ist, wird aus den Erscheinungen im Be/112/wuβtsein erschlossen. Nur soweit es ins Bewuβtsein wirkt, sich in ihm zeigt, ist es für uns eine Weise von Wirklichkeit.
Die Subjekt-Objekt-Spaltung ist die Stätte, an der alles, was ist und sein kann, für uns erscheint. Durch die Vergewisserung der Subjekt-Objekt-Spaltung als dieser Stätte wird uns zugleich sdie Erscheinungshaftigkeit von allem, was in ihr auftritt, bewuβt.
(3333, Der philosophische Glaube angesichts der Offenbarung, Piper, München 1963, S. 111-12.)
vznik lístku: květen 2014