Archiv Ladislava Hejdánka | Kartotéka

Zde najdete digitalizovanou podobu Hejdánkovy originální kartotéky. Její celkový objem čítá mnoho tisíc lístků. Zveřejňujeme je po částech, jak je zvládáme zpracovávat. V tuto chvíli máme zpracované to, co prof. Hejdánek sám vypracoval elektronicky. Zbývá ovšem mnoho práce na papírových kartičkách. Kromě Hejdánkových výpisků z četby obsahuje kartotéka také jeho vlastní myšlenkovou práci z posledních let, kterou nejde dohledat jinde.


Existence

A. Halder – M. Müller (1988)
Existenz (von. lat. existere = hervotreten, zum Vorschein kommen) nedeutet in der Scholastik das ↑Dasein eines Dinges im Gegensatz zu seinem Soseins (Essenz), das Vorhandensein des aus seinen Gründen in den Selbststand herausgetretenen Seienden; allg. die Aktualisierung eines jeden „Wesens“ überhaupt. – In der↑Existenzphilosophie ist, durch Kierkegaard vorbereitet, E. die dem menschlichen „Dasein“ eigentümliche Vollzugsweise. Anderes Seiendes ist demgegenüber nor „vorhanden“. So bezeichnet E. bei Heidegger als „Ek-sistenz“ das Hinausstehen des Menschen in die Offenheit des Seins, das „ekstatische“ Innestehen in der Wahrheit des Seins.
(6920, Philosophisches Wörterbuch, Freiburg etc. 1993 [11988], S. 86.)
vznik lístku: červenec 2001

Aforismy

Emanuel Rádl (1918)
Typické spisy romanticko-vědecké, jako spisy Schellingovy, Okenovy, Steffensovy, naturfilosofické úvahy Novalisovy, jsou psány v aforismech. Novalisovy aforismy jsou zcela nesouvislé; filosofie, /198/ věda, poesie, náboženství se tam bez pořádku míchají; spisy Okenovy a Steffensovy aspoň formálně souvisí vnější formou, ale vnitřní strukturou jsou také myšleny aforisticky. Některé aforismy jsou duchaplné, jiné nejasné, jiné prázdné, jiné směšné; jejich účelem není povědíti pravdu, nýbrž spíše podrážditi fantasii nějakou neočekávaností a výstředností. Dnes působí dojmem ubohým.
(0244, Romantická věda, Praha 1918, str. 197.)
vznik lístku: prosinec 2002

Existenciální | Existencielní

A. Halder – M. Müller (1988)
existenziell (lat.), das unmittelbare Dasein eines Einzelnen, bestimmten Menschen betreffend, im Unterschied zu existenzial = (fundamental-)ontologisch zum Dasein des Menschen als solchem gehörig.
(6920, Philosophisches Wörterbuch, Freiburg etc. 1993 [11988], S. 86.)
vznik lístku: červenec 2001