Archiv Ladislava Hejdánka | Kartotéka

Zde najdete digitalizovanou podobu Hejdánkovy originální kartotéky. Její celkový objem čítá mnoho tisíc lístků. Zveřejňujeme je po částech, jak je zvládáme zpracovávat. V tuto chvíli máme zpracované to, co prof. Hejdánek sám vypracoval elektronicky. Zbývá ovšem mnoho práce na papírových kartičkách. Kromě Hejdánkových výpisků z četby obsahuje kartotéka také jeho vlastní myšlenkovou práci z posledních let, kterou nejde dohledat jinde.


Existence

A. Halder – M. Müller (1988)
Existenz (von. lat. existere = hervotreten, zum Vorschein kommen) nedeutet in der Scholastik das ↑Dasein eines Dinges im Gegensatz zu seinem Soseins (Essenz), das Vorhandensein des aus seinen Gründen in den Selbststand herausgetretenen Seienden; allg. die Aktualisierung eines jeden „Wesens“ überhaupt. – In der↑Existenzphilosophie ist, durch Kierkegaard vorbereitet, E. die dem menschlichen „Dasein“ eigentümliche Vollzugsweise. Anderes Seiendes ist demgegenüber nor „vorhanden“. So bezeichnet E. bei Heidegger als „Ek-sistenz“ das Hinausstehen des Menschen in die Offenheit des Seins, das „ekstatische“ Innestehen in der Wahrheit des Seins.
(6920, Philosophisches Wörterbuch, Freiburg etc. 1993 [11988], S. 86.)
vznik lístku: červenec 2001

Ovoce nést

Jaroslav Šimsa (1942)
Lukáš 13, 6-9:NECH JEJ (- ten neplodný fík -) JEŠTĚ TENTO ROK !
(8) Novoroční text, a proto do čela: výzva k pokání (Invocavit).
(9) Já: Nesl jsem ovoce? My: národ, my: církev – nesli jsme ovoce? Těžká otázka.
(10) Bůh má k ní právo. On pánem vinice; co do ní vložil! Zahrada Boží; a teď!
(11) Boží trest: „Vytněte jej! Proč kazí zem?“ Neplodný život urážka Božího majestátu.
(12) Vinař Kristus: „Ještě letos ponechat.“ Ještě jedna, ale poslední lhůta.
(13) Vydejte ovoce! Ovoce Ducha.
(14) Vážnost varování – vážnost naší odpovědi a – zpovědi. (Psáno leden 1942 – pak červen a rozsudky smrti, a …)
(7262, Úzkost a naděje, Praha 22003, str. 111.)
vznik lístku: leden 2004

Existenciální | Existencielní

A. Halder – M. Müller (1988)
existenziell (lat.), das unmittelbare Dasein eines Einzelnen, bestimmten Menschen betreffend, im Unterschied zu existenzial = (fundamental-)ontologisch zum Dasein des Menschen als solchem gehörig.
(6920, Philosophisches Wörterbuch, Freiburg etc. 1993 [11988], S. 86.)
vznik lístku: červenec 2001