Moderní Komenský [ad: Jan Amos Komenský: Scholarum reformator pansophicus - Pansofický vychovatel, Praha 1956]
| raw | skeny ◆ recenze, česky, vznik: 25. 3. 1957

Strojový, zatím neredigovaný přepis

====================
Scan24.jpg
====================
Moderní Komenský Státní pedagogické nakladatelství vydalo koncom minulého roku sbírku tří pozdních pedagogických spisků J.A.Komenského v původním latinském textu a v pekném překladu dra Jana Patočky, který knížku doprovodil závěrečnou studií a řadou poznámok. (Scholarum reformator pansophicus Pansofický vychovatel, Praha 1956, 94 strany, cena váz.výtisku Kčs 18,40.) i Je to nejen výborný dokument, nýbrž knížka/pro dnešního učitele plná leni žice p pozoruhodných myšlenek a připomínek. Se zvláštním porozuměním čteme, jak naléhavě Komenský doporučuje praktické vědění, t.j. vědění nejen vedoucí k praktickému užitku, nýbrž praxí přímo kontrolované. "K nazírání a řeči vždy nutno připojiti praktické zacházení s věcmi; ";"vědění, které umí toliko nazírat a jmenovat věci, je bez užitku"; "tolik víme, kolik uděláme" (str.80). Nejvýš důležité však je vyučovatí mládež především pochopení. Často se spokojujeme, když nám žáci správně zopakují, co se naučili z učebnice nebo z našeho výkladu; Komenský k tomu poznamená: "Mluviti o věcech bez pochopení znamená počínati si ½ jako papoušek a ne jako člověk". V dnešní době, kdy mocný rozvoj pracovních method a technik v nejrůznějších oborech má zpravidla značný předstih před naším chápáním, před porozuměním podstatě věci, noumíme často leč naučit mládež (zvláště v odborných a technických školách, avšak i jinde) praktickému zacházení s věcmi, aniž bychom vysvětlili dostatečně samo jádro. Tím mocně ji nám zazní Komenského připomínka, že "vyučovati ... aby někdo činil něco dříve, než chápe, co činí, znamená đălat jej ne člověkem, nýbrž zvířetem"; "vědění tedy nezbytně předchází, t.j. napřed má býti osvícena mysl, než se od ní budou vyžadovat řeči nebo činy" (str.49). Nebot - a to zdůrazňuje Komenský ustavičně úkolem školy je zdokonalit lidskou přirozenost. Rozuměníjme tomu tak, že methoda vyučování nesmí být primárně určována věcnými hledisky, nýbrž tím jedním cílem, který už není a nesmí být dalším prostředkem, který vak je naopak sám sobě ú**

====================
Scan25.jpg
====================
7 Jharsiren 2 čelem, totiž člověkem. Na prvním místě má být zdokonalován člověk, věci pak až na druhém a jen proto, aby pomohly k uskutečňování hlavního cíle. Ve vztahu k věcem si ovšem nesmí člověk počínat libovolně; přirozenost lidská, která má být vždy zlokonalována, mě není věcem cizí, nýbrž odpovídá jim. Není s nimi však na stejné úrovni, protože člověk je pánem věcí. Methoda výuky má proto učinit člověka schopným, aby věci ovládal uskutečnil a taky své panování nad nimi.Od této základní perspektivy nesmí vyučování nikdy odvrátit svou pozornost; to je cíl, "který je třeba ustavičně míti v ruce a nikdy z ní nepouštěti, až se naše zaměstnání obrátí kamkoli". I dnes je užitečné si přečíst tyto myšlenky Komenského a rozumět jim aktuálně, moderně.