Konference 48
| raw | skeny ◆ článek, česky, vznik: únor 1948
  • in: Petra. Měsíčník středoškoláků Akademické YMKY, 1948, č. 3, str. 6 (únor) | el. forma

Strojový, zatím neredigovaný přepis

====================
Petra_026.jpg
====================
Konf. 48. Pomníván se, že je právě dnes více než jindy potřebí řešit otázky základní. Ne zdá se, že by středoškolákům zrovna nejlépe vyhovoval takový způsob výběru themat fake byl loňský. Minulá konference všem něla úspěch, a dokonce daleko větší než kenference vysekoškolská. Než tím se nesmíme dát ovlivnit; byla to první konference po válce a nebylo proto možné žádné srovnávání. Daleko více je možno vysoudit z přímých zkušeností se středoškolskými kroužky. Podám dnes rozbor situace pražské; slovo budou mít ovšem také přátelé z Brna a ovšem všichni střed školáci ze všech koutů čech a Moravy i případně ze Slovenska. Domnívám se, že by bylo dobře požádat i některé naše pracovníky z řad středoškolských profesori, aty se k temu vyslovili, Mám za to, že za dnešní desorientaci mládeže je odpovědna do velké míry škola, protože nedovede učinit jasno v základních věcech, že ne vede k přesnému myšlení, že neučí rozeznávat v podstatě, nýbrž jen na povrchu, že deukazuje, jak věcen jít na kloub, nýbrž svým didaktickým materialismem zatěžuje daleko víc panět rež uvažující rozum, Dylo by ovšem velkou chybou s naší strany, chtít dávat hotová řešení, nebo bychom se dopouštěli téhož omylu jako dnešní střední škola. V nejlepším případě by to vedlo k momorování nové učebné látky. Uvážíme-li však, že průměrná inteligence v našich kroužcích je vyšší než na střední škole vané, znamená to, že ani tohoto výsledku by nebylo dosaženo, neboť u bystrých středoškoláků se dnes mimořádně brzy vyvíjí kritický smysl, který je vždycky nabroušen právě proti hotovým řešením, a jediný důvod či lépe donucovací prostředek k memorování, totiž klasifikace, ky v tomto případě chybèl. Je tedy nutno vyjít jinak. Je potřeba dávat pozor a zjišťovat, které net hody řešení různých živých otázek jsou nejčastější, kterých měřítek je při hodnocení nejvíce užíváno, jaká argumentace je mezi středoškoláky nejobvyklejší, a ro vybrání a důkladném zpracování ty nejdůležitější názory na konferenci předvést, rozebrat a ukázat na jejich chyby. Na konci pak bude nutno ukázat tu methodu, argumentaci a hlavně ta měřítka, kterými hodnotíme my a kterých užíváme v diskusích. Ukáži několik příkladů. na ště Často končí diskuse, která vybočila z mezí akademičnosti a to se středoškolákům tak často stává stí a na rozdíl od nás vysokoškoláků, tín, že někdo prohlásí: Nu, to je věcí přesvědčení. Chce tín říci: nech i svou pravdu, já si ponechám také svou. Co je věoí přesvědčení, to jakoby ani nebyla pravda: nedá se tu dokazovat a tedy ani diskutovat. Takovému člověku se pak zdá, že jsou obory myšlení, kde ná každý #veu pravdu. A případně to ještě ze všecbecni: vůbec má každý svou pravdu. Jiný si zas potrpí na fakta: ce nelze přesně popsat, zvážit, změřit nebo vyfotografovat, je nesmysl, fantasie, klam neke lež. Fakta a stále fakta, u nich sluší začínat i končit. C. nad to jest, je pustá ideologic, výmysl a propaganda. Někdy si však některý mladík uvědomí, že te nestačí a že přece jenem potřebuje nějaké něřítko, který by hodnotil. A tak si za míru zvolí svůj preepěch. Všechne posuzuje s toho hlediska, co z toho bude mít, ce mu to vynese, jaký z toho bude užitek, Mnaký takevý nladý člověk uzná, že se nemůže mít dobře uprostřed hladovějících nebo alespoň že by to bylo velni nejisté. Povýší tedy měřítko z prospěchu ozorního na prospěch apolečnosti. Ale jiným ani tohle nestačí. Uznají, že by si přáli vyšších cílů, ale chyba je prý v tom, že jim tcm pořád někdo hovoří, ale oni že to necítí, že je to samo neuchvátí, že je to nestrhne a neautí, že v tom nevidí to, co by je cele naplnilo a nějak zněnilo a přetvořilo. Hledají něc, čím by mohli být nadšeni, a hledají marně. A tak bych mohl pokračovat dál a dál, mnoho stránek, snad celou knížku. Co je potom platno takovým lidem krásně vykládat o správném poměru chlapců a děvčat, když se vás zarputile ctáží, co z toho budou mít, co je platno vykládat o lásce k bližnímu, když se vás dostane enutné odpovědi, že je to ještě neuchvátilo, co je platno vykládat o Je íéi Kristu, kuyž se dovíte, že to je věcí přesvědčení? Necítíte, že se s touto situací, nemůžene jen tak lehce vypořádat stereotypními thenaty, která jsou některý z nich už k sníchu? /Suích je také jedním ze způsobů, jak "řešit" problémy/. Nikoli, tady je třeba řešení gruntovnějšího, zasahujícího samotné kořeny věci. Věc potřebuje zajisté důkladnějšího rozboru a přesného promyšlení. Než tolik je jisté, že letošní středoškols Honference musí oýt připrave na jinak než minulá; právě v nethodě s musí lišit. Nesní podávat parciální řešení, nýbrž musí na konkretních ukázkách demonstrevat chyby všelijakých těch názorů, které jsou dnes mezi našimi středoškoláky rozšířeny. Bude to znamenat obtížný úkol jak pro přednášející, tak zejména pro vedoucí diskusních skupin. Proto nyalín, že by se všichni přednášející i vedoucí akupin měli sejít na Soběšíně a postup podrobně prodiskutovat, aby konference měla nejen úspěch v odezvě účastníků, nýbrž aby měla podstatný význam pro celý násludující rok v jejich školním i rodinném a všem ostatním životě. LVH.