Profesor J. L. Hromádka osmdesátiletý
| raw | skeny ◆ článek, česky, vznik: 3. 6. 1969 ◆ poznámka: Poznámka autora na deskách: "Napsáno pro Svobodné slovo a odevzdáno (dr. Dobešovi) 3. 6. 1969; Otištěno (se změnami - bez souhlasu) ve Svobodném slovu 6. 6. 1969 [roč. 25, č. 131] str. 1"
  • in: Svobodné slovo 25 — 6. 6. 1969, 1969, č. 131, str. 1

Strojový, zatím neredigovaný přepis

====================
ScanImage423.jpg
====================
1 O LvM Prof. J. L. Hromádka osmdesátiletý hapsáno pro Srobrané паросно slovo a odevzdáno (dr. Dobešovi) 3.6, 1969. Ottate no (se minami-der souhlasy) ve futbol sarn 6.6. 1869 [noc. 25, c. 137] 7377 dr. 1. Cerven 1969

====================
ScanImage424.jpg
====================
Profesor J.L. Hromádka osmdesátiletý Ve zcela podivuhodné svěžesti se dožívá svých osmdesátin po celém světě známý profesor Josef Lukl Hromádka, jedna s největších myslitelských osobnosti českého (vlastně moravského) původu v tomto století Narodil se 8. června 1889 v Hodslavicích (v rodišti Palackého) v rodině luterského (augsburského) vyzná ní. Po dokončení středoškolských studií se rozhodl pro teologi; odešel nejprve do Vídně, pak do asileje, do Heidelberku a do Aberdeenu (česká evangelická teologická fakulta neexistovala byla založena až v republice (z usnesení Národního shromáždění ze dne 8. dubna 1919, přestože návrh na její zřízení byl podán JIŽ F.1904 a přestože navazoval na snahy o více než sto let starší).) Stal se vikářem na Vsetíně a(po štyřech letech přešel do pražského salvátorského sboru. ehdy se pustil do studia filosofie di profesora) Fant. Krejčího), teré po přerušens a (névratu z válk) z války dokončyje v témž roce, kdy je fake povolán jako mimořádný, profesor systematické teologie na nedávno zřízenou Husovu bohon Husovu bohosloveckou fakultu jeho dosud nevydaná habilitační práce "Masarykova filosofie náboženství a předpoklady vědecké dogmatiky" vychází spolu s několika dalšími málo známými texty teprve v těchto dnech v nakladatelství Falich. ("Pravda a život"). ba té chvil se étává stále výraznějši postavou českého duchovního kulturního vůbee veřejného života. Nejen vý) vzděláním, ale i bytostným zaměřením daleko přesahuje hranice svého profesionálního oboru. jeho nástupní přednáška o problému už pravdy v teologickém myšlení je filosoficky jedním z nejzajímavějších českých příspěvků k pojetí pravdy. Je však zároveň pozoruhodným nárysem základů pre vybudování dosud chybějící reformační filosofie, kterou ve svém hlavním spise "Křestanství v myšlení a životě" (1931) označuje za základní otázku protestantské teologie. Obecnou pozornost vzbudila již v rý.1925 jeho

====================
ScanImage425.jpg
====================
● 4 ya knížka "Katolicism a boj o křesťanství", která v době silných feště protikatolických nálad hledala porozumění, pro nejlepší O TCM stránky katolictví. Kniha "Masaryk (1930) zustala dodnes nejosebneſſ hlubším rozborem této velké postavy posledního sta let českých dějin Byl to ostatně rás lasery, který Hromádku ved i v jeho angažovanosti ve veřejných záležitostech, v jeho zájmu o sociální otázky, o dělnictvo, o předrevoluční a potom i revoluční Rusko atd. Jeho politická orientace byla žay ovšem levější než Masarykova a vedla ho už před válkou nejednou k přímé spolupráci s komunisty a levými socialisty, zvláště intenzivně v době obrany proti fašismu v třicátých letech. Značná exponovanost mě na této rovině si vynutila v roce 1939 jeho odchod do sman MSA Spojených států, kde zůstává až do téty 1947, kdy je už praktický facer a freva limoru rozhodnuto o dalším politickém vývoji naší společnosti na druhd Bředvál stroně mu však listy álečné styky s přednímý komunistickým) boltsmysl pro revoluční přestavbu společnosti a dějinně-politické odhady dovolují rychlou orientaci v nové situaci po 1948. Jeho jednoznačné rozhodnutí pro novou cestu,, vnějšně podtržené jeho členstvím vstředním tento výboru árodní fronty, bylo logickým krokem člověka, který se několik měsíců drive vědomě vrátil domů, protože tady viděl své hlavní působiště. 2 në logické to bylo, když se v letech padesátých a zejména šedesátých nemy's tých nechal prakticky zeele vytlačit domácího veřejného života kdy svou podivuhodnou energii a neustávající aktivitu přenesl téměř výhradně na mezinárodní pole. Vedle to i k částečné jeno to iselovanosti od domácího vývoje a příliš prostředkované informovanosti o tom, ee se u nás děje. Toho nelze dost litovat; byla to chyba nejen pro něho saméhe je až s podivem, jak rychle se dovedl loni znovu orientovat ale především pro kulturní a duživot celé naší společnosti. Jeho skutečný přínos byl pře# doplain o kadlo chovní Tow kryt neosobnimt nánosy a dnes musi byt s velikým úsilím z nema dnes M adhalován. (Je to velký člověk a velký myslitel, Aeden z mála, kteří mezi námi žij Nemusíme jít ve všem jeho cestami, ale nemůžeme v něm nevidět jeden z rozhodujících orientačních bodů pre svů

====================
ScanImage426.jpg
====================
mais ad ivot a pro svou práci 1 v budoucnosti. V dějinách lze jít kupředu jen tak, že se ustavičně vracíme k tomu nejpodstatnějšímu a nejlepšímu z minulosti, že se v kritickém úsilí pokoušíme naplnit a snad i překonat cíle těch, které jsme si zvolili za své předchůdce učitele. J.L.Hromádka mezi nimi nebude chybět. 3 Веч живо отиват upravil dr. Dobén (ai). Ladislav Hejdánek J.L.Hromádka osmdesátiletý ně podtržené členstvím v ústředním výboru Národní fronty, bylo logickým krokem člověka, který se vrátil domů, protože tady viděl své působiště. VE ZCELA PODIVUHODNÉ svěžesti ho a kulturního života. Nejen vzdě- tuaci po Únoru 1848. Jeho jednoznačse dožívá osmdesátin po celém světě láním, ale i bytostným zaměřením da- né rozhodnutí pro novou cestu, vnějšznámý prof. Josef Lukl Hromádka. Na- leko přesahuje hranice svého profesiorodil se 8. června 1889 v Hodslavi- nálního oboru. Napsal knihu o TGM, cích - v rodišti Fr. Palackého v rodi- která zůstává stále nejhlubším rozboně luterského vyznání. Po studiích rem této velké osobnosti. Byl to ostatteologie v cizině česká evangelická ně TGM, který Hromádku ovlivnil v jefakulta byla založena až v Čs. repub- ho angažovanosti ve veřejných záležilice 8. dubna 1919 se stal vikářem tostech, v jeho zájmu o sociální otázna Vsetíně a přešel do pražského sal ky, o dělnictvo, o předrevoluční a povátorského sboru. tom i revoluční Rusko atd. Jeho poliPustil se do tická orientace byla levější než Masastudia filosofie rykova a vedla ho už před válkou u prof. F. Krej- nejednou k přímé spolupráci s komučího a dokončil nisty a levými socialisty, zvláště inJ. L. Hromádka je velký člověk a je po návratu tenzívně v době obrany proti fašismu velký myslitel. Nemusíme jít ve všem z války v témž v třicátých letech. roce, kdy je pojeho cestami, ale nemůžeme v něm neZnačná exponovanost v této oblasti vidět jeden z orientačních bodů naší volán jako mimořádný profesi vynutila v roce 1939 jeho odchod cesty. V dějinách lze jít kupředu jen sor systematic- do USA, kde zůstal až do roku 1947, tak, že se ustavičně vracíme k tomu ké teologie na kdy je už rozhodnuto o dalším poli- nejpodstatnějšímu a nejlepšímu z minedávno zříze- tickém vývoji v naší společnosti. Před nulosti, že se v kritickém úsilí pokouválečné styky s komunisty a socialisty, šíme naplnit a snad i překonat cíle teologickou fa- smysl pro revoluční přestavbu společ- těch, které jsme si zvolili za své předkultu. Stal se nosti a dějinně politické odhady mu chůdce. J. L. Hromádka mezi nimi neLadislav HEJDANEK nou Husovu výraznou postavou českého duchovní dovolují rychlou orientaci v nové si bude chybět. mácího veřejného života a svou podiV pozdějších letech ustoupil z dovuhodnou energii a neutuchající aktivitu přenesl téměř výhradně na mezinárodní pole. Za své dílo byl vyznamenán Řádem práce, Řádem republiky, Čs. cenou míru a Leninovou cenou Za upevnění míru mezi národy.