23. 5. 1988
KAZETA 1
STRANA A
Téma: analýza akce z hlediska filosofické logiky, resp. z hlediska filosofie logu…
Tři problémové okruhy pro dnešní filosofii: vědotechnika, dějiny, pravda…
Změněné myšlenkové klima v tématu akce: Blondel, Whitehead…
Akce je událostí, ovšem událostí, která není zcela samostatná…
Jsoucnost (psa) není abstraktní, bodová přítomnost…
Pes jako pravé jsoucno a pes jako subjekt není totéž… Pes jako subjekt je de facto výtvorem svých vlastních aktivit…
[CCA 41:00] Mám své pochybnosti o filosofech, kteří zdůrazňují ten Subjekt-Objekt-Spaltung, třeba u Jasperse, tam je to takřka jedno z dogmat. … Daleko dříve, než nějaká myšlenková konstrukce byla možná, tak živé bytosti tím, že byly aktivní, zakládaly ten rozdíl mezi akcí a subjektem.
Subjekt je jakýmsi zpředmětněným produktem svých aktivit…
Rozdíl mezi psem jako superudálostí a mezi jeho akcí…
KONEC STRANY A
STRANA B
Vztah akce ke svému subjektu, ke své superudálosti a k tomu, co je mimo subjekt a superudálost, k čemu akce míří…
…
Věda objektivuje subjekt i objekt, kdežto v tom našem pojetí nechceme objektivovat ani subjekt, ani objekt…
23:30 KONEC VÝKLADU A ZAČÁTEK DISKUSE
…
KONEC KAZETY 1
ZAČÁTEK KAZETY 2
STRANA A
…
…
KONEC STRANY A
STRANA B
…
Extatický moment není u každé akce, ale jen u reflexe… Pravda funguje i na nižších úrovních, ale ne jakožto pravda – k setkání s pravdou tam nedochází, ta se tam dostává jen průlinami…
Ekonomizace – svěřování rutiny nižším orgánům… V tomto smyslu skutečná práce osvobozuje člověka, kdežto rutinní práce ho ničí…
KONEC KAZETY 2