Etika III
audio ◆ bytový seminář, česky, vznik: 22. 9. 1986

Etika III

22. 9. 1986

KAZETA 1

STRANA A

[PŘEPIS Z NEWTONA:]

Hnutí teď jsme tam nějakou úvahu která se chce má přednost jak jaký má ví já nevím řekli jsme si jak jaká nevýhoda spočívá v tom že máme sledovat vývoj něčeho když nevíme čeho není a že když naopak řekneme že přesně víme co to je toto to čeho vývoj sledujeme takže vlastně zůstáváme jaksi příliš zavřený v rámci byly večer řidič v rámci jako jakýsi jakýsi období kdy to čeho vývoj sledujeme se vlastně nemění bylo zůstává samo a že nám naopak VO tu stránku vývoje kde došlo z nadšení tj. kde něco co ještě nebylo morálkou se morálkou stává

===

00:01:11

a že to ovšem samozřejmě musíme nějak pojmově odlišit potom mohli modelovat zjistit vzdáte model nám vyhovuje že on odpoví tomu co no a tohle by takové kout metodicky důvod pak jsme si vzali ten míčů citát a tam jsme sledovali tu myšlenku že morálky jsou dobrý k tomu aby uvedli nějakej řád do zmatených pudům později jsme mluvili o instinktech protože ty půdy jsou jakoby jenom takovými tendencemi jednoduchými jednokolejný kdežto nám pak jak se ukázalo tak víc jde VO celý takový ty akční systém životy skloubení jakési funkcí v čase i v prostoru no a tak syntézu houstne připomenout tu syntézu které tam jsme o tom velmi rád ornou že je to ověřitelná si toto říkáte dál Nietzsche že rostou jenom vyšly abychom to tak tak on jako má nevyslovené mě tam na tom místě má za to že u zvířete ty flinty jsou nějakým způsobem koordinovány že se řídil jako by sami než tomu člověk a že dochází ke zmatku a tudíž je potřeba tam zavíst z nějakej pořádek no a ono ovšem vykládat ten pořádek za tím způsobem že 1 instinkt 1 soud žena bude převahy a ten je oproti hráč že dostane sice úlohu subalterní ale velmi významnou protože bude mít funkci jakýhosi impulsu k rozvíjení a eventuálně zkvalitňování toho hlavního čili to je zas ano prosím já když to jsme se rozešli o tom že já mám takový pocit že čas svozu bude nebo potomci kteří a jakými hlasy už o tom že to je ono a v týhle době to nebylo tak ještě zmrzlé jako dneska ženského budeme mít dítě cítí něco mělo protože či rozbití že by se mu zájmu potřeba vodu v sobotu spíš že tam potom třeba sedí to vidět ten člověk si způsobil Zbořil vy z toho si chtějí nový půdě že si vítězství že nový potřebují žádnej motivy z jednání ti si zatím nezavře takový že ten Jeff tzn. rozlišovali myslitelem kus taky nosím termín motiv on znal jako pravda je že ničeho ten pojem nemá takovou tu pevnou konturu kterou tomu dala například psychoanalýza ale jaksi rozlišování mezi motivem a půjde je evidentní to jaksi to jsou 2 různé roviny moc o motivu lze mluvit jedině v případě vědomím motiv jednání je možné jenom u někoho kdo jsi ten motiv uvědomuje nebo alespoň kdo necháte motiv působit skrze své vědomí kde vědomí není tam nelze mluvit o motivu a že už tohle rozhoduje moc život to je jistý pohled z novýho takže ten motiv jako u něj mají vůči nejen pokutou třeba to tlačení nějaké činnosti ale i ty regulační v tomto smyslu že to bylo vždycky potřeba otce ano nohy že právě v té té ten problém že oni jsou strašně terminologicky konců zní že když mluvíme o potřebě tak to je dvojznačná záležitost jo za prvé tím můžeme zmínit objektivní potřebu za druhé můžeme mít subjektivní potřeba v obou případech to podle toho jak to umíme dopadne výsledek kým to je ta ta nesnází že třeba po soudu tohle to je výsledek marxismu nebo Marxe přímo osobně že ukázal tu dynamiku rozvoje potřeb že on to ukazuje používá odmění aby ukázal něco co platí všeobecně hospodářství no ale jeho myšlenka tato že není není tomu tak zejména ne vždycky tak že výroba se řídí podle lidských potřeb nýbrž je to taky obráceně že lidské potřeby se víc řídit podle výroby takže vlastně do toho 6 tu za to do toho byznys šel podnikatelé patří nejenom vyrábět zboží vyrábět potřebují to je jaksi věc k 1 na kterou předtím nám národohospodáři vůbec terén nárazy a mně se zdá pro tohleto je to strašně důležitý protože jaksi když se mluví o potřeba tak sme navyklý v takovém tom tradičním způsobu myšlení považovat i potřeby za oběti záležitostí u třeba ekologickýho pohledů u u biologických oborů je to celkem jednoduchý protože tam se zjistí třeba co je potřeba když se roste živěj umět v těch ostatcích jeho tak co je potřeba třetí hydroponie jim jim dodávat aby těch řádných aby aby prostě měli všecko co potřebujou to jsou jejich potřeby že jednak to jsou základní velký množství nějakých solí který potřebujou k výstavbě pak potřebou takový ty maličký množství že stopový prvky atd. tohle to jsou jejich potřeby a to je dáno prostě bez splnění těch jejich potřeb ty rostliny nerostou ale u člověka je to jinak tam ty potřeby záleží třeba kulturní a civilizační úrovni prostě dneska kde kdo má potřebu průměr do televizoru kteroužto potřebu ještě v minulém století doplnil jeho to říkali že se snažil vždycky silné vůli ale spíš ne člověče tak záleží na tom v té naší a jiní on tohle to fráze váží 7 natočil on 2 dny později letos celkem předložili jsme složili pěstoval původní většinou ono se to z tohohle místa se to nedá rozhodnout já mám dojem že že měl na mysli skutečně něco jinýho než ty potřeby v příštích on měl za to že této taková jeho představa že oproti zvířeti člověk máte k tomu víc asi silnější a že to nejdřív 3 ze přivede k nějakým zmatků a oproti tomu zmatku člověk nalezne teda tu morálku nějakou takovou či onakou která jakej taky pořád to zavede ovšem ta morálka nakonec sama sebe teda zlikviduje nebo vede k tomu aby byla zlikvidována jenom čímsi provizorním a výsledek je co že člověk jednomu woodoo dá přednost a to už nezáleží ovšem podle podle ničeho to nezáleží na jaké na jako

===

00:10:47

tam to taky není docela libovůle ale ale zčásti je to libovolný morálky jsou z ní možný tak tady to není tak že by člověk mohl kterémukoliv dát teda tu tu prioritu

===

00:11:07

jenom 1 možný způsob jak

===

00:11:16

to vyřešit posléze hře a ovšem dát prioritu tomu je jednomu woodoo je jediným možným mu perspektivním mu znamená zároveň jaksi uvíst do plné pohotovosti aktivity všecky další a v tomhletom smyslu moci myslíte že od toho zvířete v člověku ty půdy narostly a a jaksi zkomplikovali se že ho zesílily atd. a od od tohoto stavu kdy ty mnohý půdy jsou to morálkou jaksi při udržování pořádku takže potom to uvolnění bude znamenat další nárůst teď budou všeobecně a zejména toho hlavního té vůli moci že to této jaksi ten základní úterý kterej umožnil všecky ty ostatní teda rostly no ony jsou teda jestliže tím základním bodem je vůle zmoci tak to nemůžeme nemůžeme interpretovat jako potřebu vše to je něco jiného by o tom že abychom teda co to je potřeba k čemu že potřeba vždycky podřízena ničemu stopu je naopak pálili že třeba sebeuplatnění že jo tzn. to jenom mé slovo pro vůli moci když jí ten při konce Darwinův odmítnout s tím že tam jde o pouhé přežití tak v tom je taky ta především je to bez perspektivy nos tak kritizuje dítě protože přežít no dobře co dál že to je prostě neuspokojí to David a jenom ať jakékoliv další vývoj vlastně jenom otázkou náhody že nahodí mutace nahodí ho ze mě hodí změny podmínek nahodí s mutace která u schopní ten či onen klan být úspěšnější než než ty ostatní v tom že se přizpůsobí tomu vnějšímu a to vnější se ovšem samozřejmě mění naprosto jaksi neutrálně nebo prostě bez jakýhokoliv vztahu k vývoj že geologie se utváří nikoliv svůj vývoj živých organismů vždy živil řízenou přizpůsobovat přizpůsobovat těm katastrofám takže tady skutečně ten vývoj je takovou je řízen jakoby on není vůbec řízení nýbrž je jakýmsi přizpůsobením nahodil hostem tohle to vadí člověk a chce do toho uvíst něco co není pouhým přežitím a takže ten vývoj byl takovým vedlejším produktem toho přežití nahodilým produktem ale že to je něco co působí jaksi na mzdový nepřízni geologických procesů atd. prostě je to je to něco co se prosazuje sice za určitých okolností ale tak že i toto zdaleka neznamená jenom přizpůsobení těm okolnostem nýbrž ovládnutí tak to tohle ta myšlenka Uničova a jistě jestliže jde o to ovládnutí žen tak tam opravdu ta ten termín potřeba nesedí protože potřeba je vždycky podřízena něčemu když tohle to naopak si podřizuje všecko další to je to je omyl soudu by by ten ten pojem bych použil toho termínu může tak ten pojem který by zatím byl bych měl vůbec společnost Yahoo co tradičně má že ty bylo to jako jako API příliš rozmazaný no ale je to otázka diskuse ale nicméně jsem pro se to dá do diskuse ještě pokračování o tom abychom se dostali někam a ještě teda bych dokončil o to vlastně skoro všechno že pak u boj určitý teda momenty ukázal jako pozitivní jako negativní v něčem že se dá navázat něčemu se nedá navázat na tu koncepci míčovou WHO a myslím že se skončí u toho že za ta základní nesnáz nebo Tata ta chyba určitá je že není vyjasněno co to ten kdy je a jak vzniká ta pluralita Kubů která už je chaosem na rozdíl od tý plurality Kubů která ještě nějakým způsobem v řádu zvířete a a že už zvířete teda najít nacházíme jisté souhry údajů které nacházíme i u člověka i třeba když už ty půdy jsou nějakým způsobem kultivování už to nejsou čistý údy že a že tedy dále chyba že že je že míče předpokládal ten hustý Novosti zatímco naopak mu všecky výzkumy ukazujou že jsi člověk se ocitl v situaci obtíží ve chvíli kdy se stal člověkem ne ne protože bytech uměl to co všichni málo jim nestačily takže musel jaksi používat náhražky za ty půdy který mu chyběly no a že to pravděpodobně si že k tomu došlo k té situaci takže ten výboj rodí v rovině jet domů u člověka byl strašně s Michlem proti vývoj

[KOLEM 19.00 HLUK A STŘIH – CHYBÍ ZBYTEK VÝKLADU A KUS DISKUSE (PROVĚŘIT)]

===

00:19:24

co se v našich ředitel o šestku obou vyslanců v rozum a to on musel moc nestála za z toho hlediska strávili například umožnil chodce dvorské tance v týhle tý fyzice ani jedno z toho sní vlastně vzdělá být přímo s hokejem než vlastně není rysy veřejnýho zjistí řidiči se ale chová jinak při životě vždy jít osvětlit co když vycházím z toho že něco je jako s nímž jsme je tam senzační od a já se snažím jako jsou začátek ten musí zákon samozřejmě světa aby byli takový začátek zní mohl tohle vlastně že musím začátek toho co dědit a to je přiznání z celého než třeba 13 vhodit svůj původ že zvířat existuje na to teda proto jsme rok v Kolíně začal druhou zase v ní a to i přes noc protože když se někdo z těch chtělo úsilí které dotázat sjednal obráží zónu kostí s cílem migranty měly těch zvířat já ne že bych s tím jako na zásadě muselo já jsem to tady jsme dotázaný musíte ale skutečně je to zásah značky kterou uvádíme stále bojí našeho tak staví se dál třeba říct dobře a všechno letců co je to v rámci mraveniště když třeba velmoci vojnu chránit královnu je to útok hranický zlomí že zůstal po pár dokonce ta co vy o tom proto morálku že tohleto stane zcela se vyjádří tím náhodě takže jsme příliš nezdůrazňuje instituty jsou jak se vyvíjí takže já těch nízkých úrovních skutečně zajistit si tam to že se to dnes spouští akce vlastně neměnná že zřejmě to potom jako asi čtyřicetiletý irský hledal za 8 stačilo prostě všeho protože dochází tak mezi sestav jestli spustí naprázdno když nejde na hostinu zázemí řada takže těší zvířat jistě to potom co už chce jsou tam nyní jsou mladé řidiče celé co říkal že za tím kdo dělal sice jasně za to ztížil ale 14 jako živnostnice skončit potom zjišťovat tam musí sledovací k těm umisťováním za tu situaci zeměmi je 1000 dotací rozdělit takového něco co si většina lidí nosí 4 no tak především na případnou z těch příkladů tak když ten elektron se chová jinak v živém sdělil než mimo žilo tělo tak analogie v tom že už živočich se chová jinak morální situaci než mimo ní

===

00:22:57

ta situace je jiná on prostě my jsme to nazvali takže to musel bejt vynalezené zájem rodičů potomstvo že je to který do této péče to pečování to je to je prostě reakce na nikoliv na věci na dané okolnosti přibližná morální situaci test na to co v dané situaci je třeba učinit aby tak v tom analogie a vtom druhému ten tropické princip no tak tam zase analogie v tom že jestliže tady máme morálku no tak teď o to jak modelovat chování zvířat abychom ukázali k tomu délka řízení vznikla že žena spadla na jednom z nebe z čista jasna čili jak tady máme taky to co známe zkušenost s morální situací no a teď předpokládáme že nějakou takovouhle zkušenost měli i Archaia dští lidé který ještě měli k dispozici pojmové myšlení a etiku no já navrhuju abychom předpokládali že podobnou zkušenost vím i když nižší úrovni měli i zvířata nebo mají zvířata opět že ta analogie tu zase je 70 jsme modelujeme to tak že že kolty chceme dospět k ničemu mezitím premisy teda mezi mezi ty vklady na začátku patří teda že už tam byla nějaká ta morální situace a schopnost těch živočichů reagovat není takže měla vidění jako tajný jisté období a tedy spolu to se uvedu ty ty příklady možná že jsou její zvolení že by se našly ještě lepší tuto jako vylučuju ale tak úplně jinam to neukazovalo to už jsou no a jak si je jiná alternativa je jiný říct že prostě nějakým způsobem zničehonic navíc se objevila morálka teprve s člověkem no a co to je výklad

===

00:26:03

já mám tendenci tu přírodu chápat bohatě víc než bejvá zvykem test vidět tam muž který prvky který se normálně připouštějí takže celý minulý rok jsme se pokoušeli jsem se pokoušel ukázat Jeff má smysl koncipovat z dílů jako určitej faktor který není omezen na lidskou společnost ale má svou důležitost už v předlické přírodě a podobně teda letos to není tady tak důležité že ale bylo každopádně budu budu mít tendenci ukazovat že určitý mola morální struktury se dají najít už zvířat La protože to uhlí říkat morální vstupuje do bomb kovu kterému reálně nebo proto morální to je jenom tak jako naznačit že předsedu mezitím nějaký rozdíl je ale ne tak že by morálka spadla čistě najednou zničehonic nebe teprve když když lidi dospěly do určité úrovně prostě mně se mně se nezdá že by jo se slovem to je jiná že jsi mi nacházíme určitý momenty dorozumívání komunikace už všichni dávaj nejrůznějších úrovních dost dost primitivní že chemicky a jízdní pohyby a tak dál od té mravenců včel u různých brouků a Šajch WHO já chtěl k tomu nutí vůz atd. toto tímto tam všecko nacházíme ale jako zatím zůstává otázka jestli můžeme považovat považovat třeba i způsob jak se dorozumívají delfín ryby stal jestli můžu považovat za břečku už že nebo jenom z soustavu jenom signálů se zase zatracený rozdíl mezitím velikánské rozdíly čili tam tam jí se mi zdá logický že jakési skok se údaje ODS chci dál ale právě v té v té morální ctnosti morální situace se mi zdá že v tom vývoji je v zimních mnohé starší že vznikla každou že nedovoleně to je otázka v tom to znamenalo se tím zabejvat zkoumat já jsem ukázaly mnohé 1 případ tam nepochybně jakýsi předěl je mezi mezi krokodýly ptá kam že přes to jasný tam někde muselo dojít k tomu k tomu zvratu že se za začali která nějaký Ferda tylové na jistém stupni vývoje řeči starat o vejce který kladli že v téměř 102 věc která ale prostě to daleko posunutí noze lituje je to je to prostě jiná jinak změna je jinde než změna od pouhé komunikace řeči a tedy jestliže najdeme jakýsi rozdíly no tak musíme udělat základní rozdíl jestli došlo promění nebo přechodů před seskoků ve věci samé anebo jestli ten přeskok jenom opic Keith dojem z toho že došlo k přeskoku jinde totiž od pouhé komunikace pomocí signálu řeči vedou samozřejmě potom ta ta morálka je tím hluboce ovlivněna jistě ale ne protože by jí samotné došlo ke změně nýbrž že prošla změnou spolu s celou řadu dalších funkcích protože došlo k Česko úvod komunikace v řeči či z mně se zdá že to je rozumný rozlišování tohleto a že soud důvody který moment pro to vidět určitý určitý prvky morální už živočišné říši k němu znemožňoval moloch vznesl si všechno no tak toho držíme je tužší to jsme to jsme právě říkal reflexe co to je reflexe musíme si ještě říct že poněvadž je reflexy a to je reflexe vzácná že u izraelských pro u nemůžeme předpokládat že žádné reflexi nedošlo ale zas reflexe jaký jak tomu rozumíme my je možná jenom díky pohybovým myšlení že test reflexe jakožto o vstup a zpřítomňovat váhání toho co se stává předmětem dlažební to jistě nebylo tam hře čili jakási reflexe že no ale každopádně tedy teprve pojmové myšlení byla možná reflexe toho typu jaký známe a tedy také etika čili etika neexistovala u archaických lidí tam existovaly jenom mýty a v mýtu bylo všecko možný ho unikání podobně jako to je v té kteří řeší živočišné a míru zpětně můžeme teda ukázat že tadyhle vývoj šel který mravnosti a tam šel jenom technik činnost je tak dál ale jinak záleží na tom jak jak to vymezí že samozřejmě když mluvíme o mravnosti nebo morálce zvířat tak je to bez reflexe je a jestliže reflexí rozumíme reflexi v rámci pohybově dušení tak u archaických lidí samozřejmě jsou taky bez srdce tzn. že to hlavně těch 400 členů chtějte orální morálních mocnostem štval existenci 13. 5. gól nestojím ohodnotí otevře jak to posléze zvíře tamní skupiny reflektovat vlastní jednám je přitom předpokládáme že se chová žádný morální teda vyhodnotím měl v zvíře z našich situaci a podporu tam vědci jsou pásky a ono to vždycky no ne no tak hej toto je všude mluví o čemkoliv vždycky tomu hodnotíme my mluvíme o tom my víme o tom my když mi o tom nevím no tak nemáme o čem no já se bavit principiálního jejího hlediska můžu hodnotit stát o situaci nějakého zvířete který jsem šéfoval kantátu už se něco principiálního vyhodnotím prostě situaci nějakýho třeba který dlouho v ní ocitnout sám že mladý 4 situaci zvířete se můžete ocitnout taky sám dopravě Lawrence ukázal že spousta vztahů mezilidských i považuju za typicky lidský se odehrává vozy jejich konec o zařazení struktury co to tu malého zrozený vstupu útok tu je taky toho všecko otázka třeba vrozený že fakt že tam se vidím vyvinou určitý vztahy který jsou rozený který jsou naopak historický který který patřej dětí to že některý husy patřej do do 1 lajna a ne do druhýho není otázka rozhodnosti jichž pouhé historické praktičnosti že vyrostli spolu prostě můžu klidně dá dohromady velice různé husí nechat sedět uměním si o ní budou tvořit novinu jako by byli uvolnění a to není teda Plzeň že patří k sobě té historická záležitost takže a podobně je takových věcí zcela řada že mladou vylíhlo už Husička u house mají řekněme po týdnu dát jí ho zajímá že na nějakým čase vrátí zpátky tím nepřímo už od školy patří tam že zastavení vrozených si to teda ta věc jak to známe je to v osmifinále to jak se chovají ke svému a jeho určitě v podstatě psát to má tu nasazen dobře v tom případě dobře tím pro lidi tak existují když se ty lidi chovají stejným způsobem on ukáže analogii no tak co vyplývá tak buď teda by to máme taky omezení anebo to nemají rození dívce

===

00:36:40

ale jak je taková vyvolal udělili těch ptáků je již stěhovacích kus je tak silnej že nechávají mláďata asi jako bídně no nebo tak končí opět dostane ránu že jo ten pak jako vyžaduje oleje vyžaduje lidi aby ten aby obíhala toho svýho krotitele nebo jiných je tomu nebo tak aby si něco halový vystopovat ale i a ne Primu dálka nemůžu říct že to jeho návykový i chování zvykový prostě nějaký takový chování ten rozdíl nebo jestli když na ni právě nemůže spadnout ze střechy jeho návrh férová Ježíš bez toho čtvrtého jo tak ta Primu morálka nebo tak proto morálka je

===

00:37:37

jako v čem má tu založení tady v těch různých kategoriích jenomže to odkážu na jinej instinkt té sociální toho zvířete tak především to je strašně jednoduchý si myslel vždycky nějakej instinkt že když nějaký zvíře chová tak tak jak už tak má jinej instinkt než jsme zvyklí jídlo to není žádný vysvětlení po mém soudu že čili prostě zřizovací problém vy tímto primitivním způsobem mně připadá dosti odpovědní vědecký z toho důvodu teda

===

00:38:25

se mi zdál příklad daleko lépe mluvit o motivacích si 7 akčních systémech že který vypadaj tak tak sochu nebo neutrálně neutrálně ještě instinkt je nepředpokládá se že tam prostě jsou nějaký ty děti v podobě trpaslíků Kristina jde o rybou no ale já jsem ještě zapomněl vyjádřit k tomu teď jsem si na to vzpomněl co vím tak říkal ještě před jejím začátku tygr že něco že si uvědomuje já jsem to tak neřekl prostě všecko je to automatizovaný tygr nemá si uvědomovat kdyby jsi filmovali v průběhu tý akce startoval ví tak prostě to je jenom na škodu ale fakt je že jeho receptory její registruju spoustu skutečností jsou důležití jisté modifikace pro modifikaci přiměřenou modifikací toho lepšího systému aby Pat jako Andrea mokrého budeme záda tý situaci který který tě to nedělá vědomí tygrované nýbrž to prostě ty receptory sami já zařízení dohromady a tak dál nicméně ta schopnost adaptace na danou situaci to je aplikace toho jakýhosi obecního a číst systému je skutečnost že člověk je odkázanej že si uvědomí aby to dělalo teprve ex post to může aktivizovat kdežto to zvíře to má vruty zvaný od samýho začátku té ten rozdíl teď nemluvě jsem zapomněl z ODS můžete ano chce přidat ale zdá že mezi že ten skutek vyvolal já jsem říkal letos se mluvit že těch z těch který těch vyšších zvíře jsou variabilnější ještě nižších jí nemůže chtít v těch nižších v době šesti nevěděl prostě tuto stíhačce ať něco řečeno to Jan šťáva krát ono to tak taky nedělá to prostě tak třeba Vosička musí mít odstartoval ho tu akci tím že najde příslušnou housenku že a ženy všecky housenky byly nemlich stejně jedná jako druhá to nejsou to jenom se zdá každé trošku jiná a a ona přesto každou napíchli přesně do toho Anglie kam má tzn. že on musí taky jaksi aplikovat nějakej akční systém ke všeobecné nadanou housenku na další případ podobně jsou nějaký ty já jak se jmenujou ty jsou to taky Kosičky 20 to je jak vykrajuje no takovým tím jste nějakou tu velmi kuriózní spirálou krajů listy a s čistou kornout dávají tomuto prostě je to nádherná teda Geomet ta formují geometrickou formulí vyjádřitelný křivka kterou on tam vždycky je každý zjistí ne aby o aby ta ta Vosička nám přišla ty začala to někde dělat prostě musí to adaptovat musí musí nějak přizpůsobit IF tu tu svou schopnost udělat nadané jíst každej si trošku jinej takže voda teda že by to tam bylo úplně všecko stejní tak i ve 1000 teď termiti každý ten letiště vypadá trošku jinak že nejsou nejsou si podobně jako vejce vejci mraveniště je taky udělal jinak se prostě tam sedá vystupuje jak to vzniká ženu dá dá se dá se třeba zjistit přesně jak to je určitej jsi to rozhodovat víc dostaví jinak ale ten dostaví znovu ale už prostě to není úplně totéž čili není to tak nám se to jenom zdá jako prostě nerozeznáme při jedné rasy od sebe ačkoliv boj mezi sebou se rozeznávají že jako těžko rozeznáváme cikány třeba nebo nebo černochy v 1 houba jako druhá že oni zas nás ačkoliv která mezi sebou vidíme že jsou velký rozdíl že prostě to je otázka jenom tý naší vnímavosti ale fakt je že i na těch nejnižších úrovních tam tam je potřeba nějaká aplikovat a aplikaci přiměřená situaci každá ta situace trošku za takže já nevím jestli teda ta ta teze o tom to tak asi ta vůle je větší ale pravděpodobně že třeba těžko můžeme najít nějakých primitivních zvířat nebo o tý úhledný zoot třeba nenajdeme her a že by si hrál všech kdežto třeba mláďata unii si hrajou na Klause měl rizikovou značku svého čtyřletého obyčejným bouchne Naniho je z tisíce 500 000 sehraje Josefy situace kdo mouchy od uvařit Savič samci zanesou ruský těžbu možná že se to zdá člověku ale jste za tak ty umožňují všecko prostě my na to nemáme vzory ROM já to jsem ochoten připustit že a když řekl když řekneme že že ta ta taková ta ta uvolněnost tímhle směrem že vzrůstá tak to tak vypadá je to možný ale jde o to jak to budeme kvantifikovat nějaký moment míry je to takovej problém kterej bychom nemohli v žádném případě vyřešit takovým paušálním že prostě na těch nižších úrovních už skoro takřka mechanismus ohlasy není no jenom my teď dělat dostala od kohosi půjčenou knížku o to jsem jak se jmenuješ souhlasil něco medúza já minuta já můj kolega Zdeňka medúza a já jak se to tam je teda kuriózní věci skvělý nápady bylo by potřeba vždycky každý z nich hrozí ukázat to detailně to by mělo teda původ takhle to je jako národ laděný bez ladu skladu jedno přes druhý ale jsou tam skvostný která doklady věcí dej si člověk jako neuvědomuje a který ukazuje že vlastně na úrovni i úniky že se tam dějou takový neuvěřitelnou dosti že a vlastně on on tam někde říká kdybych měl přirovnat dějiny světa nebo já nevím co k něčemu tak já nevím čeho by to příjemná asi tak k tomu co se děje v jedné buňce zda někde tak říkám jako odsudku jakoby ale ono opravdu když se zblízka kdo ví jestli teda opravdu ty ty atomy kterou měl atd. se chovají tak 1 jako druhý možná zbožím jsou obrovský rozdíly charakterový jenomže pro nás pro nás toto prostě všechno zaniká protože zlobí musím říct že jsme schopni vnímat jenom v obrovských počtech proč jedno 1 a to nejsme schopni nyní mohou je tento točit tohle je ten problém teda jestli ptáte rozum změnu a ta a ta uvolnil si vlastně jestli není všeobecná jestli ten řád kterej tomu ti

KONEC STRANY A

STRANA B

Tuto na to já jsem vždycky říkal takže že coby víme co se děje v takovém kvantu nebo takový atomu prostě my jsme odkázaný na to co co je na co je schopno reagovat druhý kontu nebo druhé je ta úroveň tý reakce bytě strašný s auty a to takže oni z toho druhýho a tomu sirénou strašně málo my jsme odkázaný na to je dvojí navzájem reaguju ač mi do do atomu se koukne takže mi to máme sezení tímhletím šíleně filtrem myslíme si že ty a to jsou tak primitivní oni kdo ví může být strašlivě složitý jenže 1 bod druhy je schopen nic vědět tržně primitivní věci protože jak my se dovíme jak co se děje o tom není takže ten o tom jíž je předmětem reakce byly jak jejího o tom třeba atomu kterej který je součástí součástí nějakýho vašeho přístroje v kontaktu v tom vůbec na tu úroveň třetí zastavil takže je to otázka dnů jak jak to všecko vy to máme tak ten svět strašně zjednodušené protože je to tak tak redukování na to co nám znám tak ta ubohá aktivita těch nynějších prvků cena propustí ho a sice pravda je že ta aktivita těch větších zkoumá váží těch organizací jako stoupá takže takže prostě takový organismus je schopný reagovat na věci nějakej atom sám třeba není když jenom z atomu složeny no ale zase to má taky jistý omezení a protože to čím dál větší tak čím dál to máte reakce ta aktivita celkově větší reaguje zase jenom na velký kusy něčeho a ne jednotlivost i když teda vnášet či měl teorii že že život organismu vlastně je životem mnoho centrálního několika centrálních atomů a v organismus že je jakýmsi zesilovací aparátem který dodává si tímto způsobem světu najevo ale že prostě v já myslím to znáte jeho kvantovou vyloví něco v tom už za války v publikoval po válce výšky pokutu zakázali po musel omezit svou rádio beat zlobí a ke cent tohoto vynálezu co si knížky ještě

===

00:03:28

z morálky prodělávají všichni zároveň člověkem to se ale nehod to se ale neodmítl tátu apriorní Dubois Jost nevýhodný nebo že se dostává tam nedávno zde ta morálka když tedy dravosti před svědomí má to byla nějaká teze žil předchází svědomí tak ho svědomí otázka úrovně kde už mě že kde není vědomý její výsledky svědomí této moc věcí a já prostě tak velká vědomost může musí být by mohla být vědomost zničí 6 z vědomí ale ta je totiž tak od toho my musíme předpokládat teda to tzv. čtvrté tzn. existuje nezbytnost něčeho co rozhoduje o tom co je nahoře dole též jíž co má být co mám a ten ten nějakej ten ta instance nebo princi nebo nebo ji ta tahleta tohleto pole jo od 2000 pólech jak bychom to nazvali to nevyplývá stíhaní situace je to je to je cítím co v té dané situaci indukuje jako jakýsi napětí já jakési rozpětí mezi tím co jest co má být

===

00:05:29

no a jestliže to takhle bojíme no tak pak není důvodu proč nepřipustit že nějaký takový rozpětí existuje i nynější chudí proč není důvodu proč jak by mohlo vzniknout až někdy toho nikdy pozdě když by nějaký Infinity zimování podobě to nebylo přítomno všude

===

00:06:06

čili já jsem proto předpokládat že nějaký rozdíl mezi tím co být má coby nemá že je na úrovni Marků no no hlavní protonů elektronů atomů molekul buněk mnohobuněčných primitivních organismů vyšších organismů až u člověka a že tedy jako to má nějakou takovou jaksi vývojovou linii podobně jako jít má vývojovou linii morfologie vyzval vše jak živých tvorů a že tedy od samýho začátku že jestli se toto celé její děje zároveň přítomnost tohoto aspektu i post který mu později říká morální zkuste dohodě tu čtvrtinu optimální situace která říkali jsme si že za morální situaci soustředěna subjektu tím morální situace a tento rozsudek to nemá rád situace existuje teda ještě ho partner což není objekt a tou je budeme dále nazývá partner ano bylo to že zatím je to druhý člověk ten druhý který napadl ženu to Masaryk nikdy neřekl že bez prostě vadilo by okamžitě oběti ten druhý tedy se tam objevil v morální situaci kdokoliv jinej motiv cokoliv jinýho kde je teda je tam nějaký objekt kde dnes 17 no jistě jsou to věci z TT prostě já asi věci teď se záležitosti no ještě žádný jiný objekt nemůže být protože objekty výmysl oběť žádný neexistujou skutečně k tomu že by že i takže vy jsou to třetiny jsme daň po třetím rozhodci já říkám věci záležitosti a teď to je něco jiného než člověk objekt je skutečnost viděna prizmatem intenzivního objektu zbavená svý jejich novostí proměnlivosti a zálivy de facto sbírali ty

===

00:09:02

volali základní rozdíl mezi mezi vztahem člověka ke zvířeti nebo člověk u nebo kritiky ze nebo šutrů ke skále tu souzní vztahy on zůstat přitom nám to není to vždycky partner stejného druhu morální situaci můžeme jenom mezi lidmi smět nezdá měl by například prezident vládě řada 30 banální situace opravu

===

00:09:41

já nevím jestli to je morální situace to je na určité úrovni je to morální situace protože se si člověk promítá vztah k druhému člověku až jídlo živočichů rozrostly atd. ale to je jakési já bych řekl umělej krok kterej je otázka jestli je to jestli je to

===

00:10:29

jestli to odvodit celní stech morálních situací že se zdá že to je teprve jakési prohlášení že to bez etiky není možné jsou bez bez reflexe určité mravní a bez že to že že to vyžaduje tak jakési vysoké mravní pro povědomí které jsi ukládá víc než to mravní citů vlastně původně je je to otázka pravda je že že už jak jsem uváděl minule třeba už u šelem je takový zvláštní jako jakási nápaditost nebo ostych to těžko říct ostych ale prostě to ta lasička opravdu tu již dnes zakousla já to zkoušel vydržet dlouho ohledu možná že by to posléze udělal fakt je že jít ta živá myš nevyvolala nic pas nikdy s tím zabíjením nesetkala vždycky dostala žádnou mrtvou teprve jsem zabil taky z inspekce pustila nyní asi dělají je je to jak tohle vysvětlit že je je to otázka jak to vysvětlit toto to by vypadalo jako jako když známe z vyvolání situaci na to že předělat úplně rozloučím vážení v části jistí zřídil či obsah ale to pouze se jiné takové to do všeho otče černých teček tento nemusel nikdo určitě a Total hasička tu to musí naučit zabíjet že ta taková dost zajímavá věc poněvadž to klování do všeho čelního notu to taky přece není rozeným už žížal nebo já nevím nějaký proč ERÚ nebo něco takovýho že co se muselo taky nějak zafixovat je to je to tak nový šelmy Wood zas není tak strašně nový že večer mise v botech mostech dinosaurů nějak se to že to prakticky stejně stejně vzdálený jako jako ti ptáci že takže čím to je shoda bylo potřeba samozřejmě to o tom vědět více dělat výzkumy takhle o tom fantazírovali těžký no ale každopádně a kromě toho další věc je že v každý normální člověku je odpor zavírá který že jaksi na venkově dítě od malička se navykne že prostě se ten Králík který se musel nejvíc líbí atd. takže se musí zabít že vlastně kvůli tomu a tak dál vůbec čítaly jaksi na to zvyká nakonec ku 12 je to už schopny zabít zabít králíka já jsem hodně jezdí jako malej jsem jezdil Alenko dlouho jsem tam byla páč mí rodiče pocházeli z venkova babička tam byla tam vždycky s ní se byt či já jsem to vlastně se naučil taky takhle na venkově takže prostě můj rodiče za války bylo samozřejmě všecko vzácní mě ani známí nám přinesl živýho králíka nebo husu nebo něco přivezl jenom tak vždycky jsem dobíjel od 12 13 let tento váš výrok doma nechtěl zabít no ale pravda je že je to dílo příliš nebylo já jsem se to naučil tak prostě že bych si na to zvyk se dá říct dělal jsem to vždycky nerad když jsem se to naučila uměl jsem většina lidí samozřejmě jsou jsou výjimky od že že naopak se na tom vyžívají ale je to dost opravdu je to dost vzácný a většinu či to je takový zvláštní ostych před kde se vzalo buddhismu že že teda žádný tvor se nemá zabít opatrně zametají před sebou moc pošťákem by šla jednou mravence kdo mně se zdá teda že to je jako až taková jako dodatečná kultivace morálního cítění ale moc nezbylo než zásady zesnulého vše kultivace investicemi stejně není situace že se kultivované najednou jich tu je naše prostě předpokládám že bez sebe se ke mně chová hradu působil jako v životě rozešla s větší riziko řekl Kovářík které měl jeho potom protože zažít štěstí 2000 domluvíme se tomu náleží zatím není morální to jistě jistě ho ale nedodržuje je to prostě přece jen volá jsou to pouze Lutonský šlehnout si to ani je vždycky člověk a tím že by třeba zvíře určitě otázka co ještě hůř no já jí víc lidí takhle já jsem to chápat trošku dívat ta morální situace to nepochybně ta věc ale proto není vytvářena tím že jim partnery pes když tam de facto já jsem choval amorálně sám vůči sobě tzn. od dvou že mně se zdá že jaksi koneckonců tamní já uznávám jakési morální princi úcty k životu jak jak formuloval Schwarze a vše nemá dojem že to je něco podstatně odlišného od úcty k vědí uměleckému dílu že teda se jde pálit knihy že se množí v neprospěch USA Munar víza a podobně hudbu není Jay se sochy neurážej se muž jednu noc jak to udělali ve středověku když vykopali což je starýho a tak dál tedy takové že to je otázka kultivovanosti a nikoliv vztah šutru že prostě skutečně této je to já jsem si naučit cením si živej bytostí celníci obrazů atd. aby pro mě nevidí či jen tak jsou až koneckonců v oblastech splatná pomáhat bohatý ladí s nějakýma výsledkama Barma barevnej a nebo kus citu TT soka že ti vidět v tomto suchu to ale při naučit já vlastně pes jenom jenom kus přírody ale já se v tom musím naučit vidět vidět jiný jaksi živého tvora k němuž se převzal jisté jisté odpovědnosti ne tak že by to byl můj morální partner nýbrž že já přebírám odpovědnost za přírodu tak jaksi být vyjíždí já připustím že opravdu těžko můžu prokázat jestli jenom zdá že jaksi není velký rozdíl mezi tím psem a mezi mezi tou sochou je a že teda že by ceny vozu ten partner hrozí za řízení na jednom z hradeckého dveře lidem se že já no já si myslím že a je to ještě v tom kontextu že samozřejmě teda říct i kdyby bílá třeba k tomu psovi žádný vztah neměl no tak k tomu sami mají strach druhý je to ode dneška dál že já vnitřku to že na růst též mě ano jiná situace jistě to tam jako patří můžeme v případě patří třeba diskutovat se se nějak bránit že už tady byl vrácen jako takovou smlouvu z přírody by vždycky byly výtahy chemizace jeho teda jo z nich ve skále rostlině zvířeti ale jaksi vypozorovat asi v tom že vlastně pak najednou zjišťují že ne říct že můžu určitý osmělí partnerský starými v té přírodě proti krizi chce cosi cizího jasný dělení no jistě je právě ta kultivace poněvadž první stadium bylo že se člověk náhle ocitl s úděsným postavení někoho kdo už není nějak začleněn do té přírody stojí proti a ten vztah proto si myslím budovat zadobře toho ale já jsem měl jestli v podstatě celé tím že asi se objevují něco co z těchto velký určitě stadium historicky není možný aby věděl jo jde okamžitě jsem potom stál svět jakési pravdě kterou sice teprve objevuje ale že by to byla vždycky jako v letech předtím no ale většinou se to zakládá vlastně i ten vztah k druhým který člověku daleko víc a přiměřeně 46 tedy z té člověk člověka který člověku ale jsme tu budou patřit i později do 14 pochopitelně ví i ty ostatní kusy příliv peněz dáme prostě na že ta odpovědnost vlastně to mi připadají třeba jen říct že ve jako ty dovednosti foto nepříteli takový dopisy negativní vlivy proto je to že se vždycky bude muset půjčovat citu ale těch věcí šito na větší vázy zase zemře volí pozice zatím hledají slova jestli lásky těchto montér vztahy partnerské jsou věci velice předznamenává v cíli v kauze připadá sice daleko daleko poctivěji které daleko holubinky založeny založeny když se mi teda v tom že prostě se tý životní chvíli se který se vyskytl nějaký soud nejen řada hory a struny a některé další živi prostě tak lze snížit pokračovat ještě víc připadá jen ta zodpovědnost taková loď mířila jako v sobě a to je něco co jsi mi připadá jako autorovi této takovýto Anton ocet turistických a bez toho partnerský říkal hostí měnil někdo vždycky musí problém jestliže se neuchopí a ještě nezaloží daleko hlouběji než od té odpovědnosti za úvěr musí být za plného věřili jen z toho že řada já se chci říct že je mi to připomíná ty druhy lidí jestli těm ostatním bytostem prý nejsou duchové prsty vliv nic vy teda podobný vlastně včera si stěžuje si sezónu nazval Fillo 3 v síti těchto lidských vlastně vidět není jediný ze sebe a že vlastně přišli vždyť to sám jsem byl teď vlastně tzn. jsou je to věc by se říct nic a že dříve to nepřijde že ten Březí je zařazen ať už teda vnější vliv tak to nebude založení bude 1 jako ovoce ta vize s monitory problémy vznikl dnes z tohoto nemyslí on přece jsem pokud jsou tam zvířecího prosil když tady bylo řečeno že vyznamenání situace mezi lidmi tak je tam morální situaci situaci mezi jedny jednoho z nich Santa FE ke stažení sám sobě znamená a to není stav vyhledat tzn. že tady je dvojí pojetí myslím si že v instalaci této řečeno že jste druhému co vlastně obejde bez výtahu to sama v sobě dalo snížené dosud si že znáš ale že ten stav sobě tam jako fakt není tak jako mohlo na první pohled tak vyvstává do popředí dokonce nesmí vy stále do popředí ale říct že tam je koneckonců ať dělá čili co dělá tak vždycky také něco dělá se sebou tím pádem výrazně činění že to myslím že jaksi člověk nemůže měnit situaci kolem sebe kolem sebe věci může její aniž by měnil sám sebe samozřejmě teda tak zdůraznění já jsem to řekl proto aby to nevypadalo že člověk když by byl sám bez ostatních lidí takže by mohl dělat cokoliv že prostě v tu ránu by vypadat jakékoliv morální věci ve vypadat protože sám vůči sobě je také člověkem jo to se jako měl nabízí proto jsem zdůraznil že tedy ve zvláštním případě ti druhy mohou být také sám vyzval já jsem říkala z řad lze přes 1 říká že tohleto nestačí ještě že to nestačí že ještě nemusí být ostatně v tom že třeba příroda či ne protože či dům nebo potomku hodiny protože většinu sobě ani ne protože bych chtěla být v a protože prostě nechtějí příliš protože prostě začít dav vnímal jste teď ještě větší té stati příliv potom vztah to dílem úrovně v přírodě budeš třeba na níž mohou dnes žádá i záležitosti ODS a herec za což jste řekl vy tak tohle je pro mě argument já chápu že je možnost se na to dívat jinak teda nemůžu tvrdit že kdybych měl jednoznačně nějaký vyvrácení těch námitek zastupitelé přednesli ale přece jenom si myslím totiž já jsem kdysi se zabýval dost důkladně formách a zarážela mě na ně mít že on rozlišuje ty dvojí to má hlavně v tom vyznal lidí jo v tom slabší spise dvojí etapu u náboženství že já víc lidí přírodní kde člověk si jaksi buduje bohy z přírodních sil a potom na vyšší úrovni si buduje bohy ze sociálních syn zejména teda z toho z podstaty člověka vzdělávat jo a mě to připadalo přitažený za vazy poněvadž tam jako kdyby se předpokládalo že člověk daleko snadněji a původně jejich sic velká nebo havrana udělá Boha dnes člověka to mně připadalo právě věc že mně to bylo tak jiný tak se šel dost chtěl jsem toho opravdu dokládání jak a a na mnoha místech se našel scénář který věci který který ještě úplně skřípali že v z tohohle důvodu teda já jsem vlastně nic dalšího hned studovat tohoto typu ale udělal jsem si pro sebe závěr že to je blbost že člověk k té přírodě nachází vztah teprve ex post a že člověk se stává vzhledem druhý lidé nejdřív a ne vzhledem k přírodě že vůči tý přírodě se třetí zcela cize vystrčené zní úkorně dokonce ne původně takže by měl od vrch naopak Honzy jako jako Budíka ohroženy ze všech stran proto si hledá prostě nějaký pomoci a ty rituály a tak dál který mají dodat sebevětší ať unie skutečně to to jak jak to říkat déle to to nedostatkové je nedostatková bytost že musí chybí spousta věcí auto celý vývoj ve třetím hluboce ohroženy takový ten děs zásadní který u zvířat prostě takřka neexistuje kromě vyšší už soud v poloze živený že věznice tak tenhle ten děs zachvacují člověka vlastně vnější se nic nestává že kde se to bere ty právě ten pocit té vypuzen hosti z přírody teď chcete cize ty najednou on prostě může něco jinýho a teď bezvadnej bezmocnej bezbranní nemá k dispozici ani rohy ani kopyta já nevím to prostě je úplně teda mě nahej 1 opice nebo oblečeny když přijde zima tak je strašlivá zima minimální pořádný kožich a tak já prostě člověk kterej má všeho druhu nepřátelé všude na něj číhá nebezpečí a tak dál to vůbec není pocit nadřazenosti do toho se musí teprve v mejch letech dlouhá ještě štreka kdy kdy tisíce 700 přesvědčuje sám že vlastně na tom tak nejhůř není atd. čili ta první věc není vztah k přírodě můj vztah k těm dojde zase ve snaze já jsem nejdřív prostě my jsme lepší zůstat že tento prázdných lidé a musí se jít dál takže zase říct že vlastně jakousi před cílem pak lidi přes ty lidi z myslím si že ta odpovědnost za tu přírodu když zůstane u toho to není ještě velice těší pro já si to dostat jo prostě naprosto souhlasím že to musí vyřešit všichni toto prosím pak se úplně shodujeme studentů a třeba dítě odpovědi dělníci příliv vody zřízeno nevyšlo snad se představil vy protože ono řečech nemůže zůstat od povinnosti vůči lidem nýbrž musí až 4 lidi naprosto jsou u nás a je geneticky to je spoj zpozdí kdysi dobře víš že když by kuřátka zadaří tak masivně také svých každý 4 nevíce analýzy řeč vždycky takový podezření vysvětlit začněme přírodě že už by prostě ten stát jako usilovat i dnes planety země by si měla na mysli věci chtěl říct že když teda vzít jestli řídil zaměstnanec se tomu rádi situací je jestli jestli vůbec že hrají situace že tam vidíme co říkal vy řekl je že to zase morální jsme s jako vůči sobě řekl diplomaticky řečeno znamená že se mladí bez sebe v té chvíli no já toto už je má až 10 Lazio ale my se chováme Amora rádi ale my umístěno není to není to tak že se provinili vůči psovi více nýbrž mise provinili vůči sobě já mám tehdy zaznělo nelze sebedůvěře řídili stát sebe tím že vlastně jsme na ty britský novinář tísnily mezi vejci jsme vlastně daleko od jestli ho chtěl prostě místo svozu zase tu chvíli v jehož zároveň že znalost tomu odloží rozumí vždyť nejen sebe a tyto osa to je ten dopad toto parte a já bych jezdila sice je účast dávky tak vždycky bude že se bude rozlišovat jak ho měla bys a že to není nic neděje když stanovení odpovědnosti jako za přírodu tak to je vždycky takový že nemají co odpověděl slovy proto protože jsme proto protože dneska už specializováni nemůže ani jenomže díky svým dětem vlastně v podstatě ale že nemůže zůstat jen tíhu odpovědnosti aby to bylo vlastně už jste se v sobotu promítaly filmy bylo to jako ze že to je něco cizího cizího to je a teď když vrstvu trénujeme je do tý Zhoři začali prostě já tu paprsky stolu ty druhy tato instituce ale mezi ne ale můžeme tohle dávala primitivní úrovni zda ti teď to bude rána pod pás můžeme si tohle vést soud protože já jsem si znamená my nesmíme jíst ani živočišnou ani rostlinnou stravu v počtech já můžu být druhý lidi může za to že Češi věčnost momenty norma to řadu zůstaly zbytky zavedl internet tedy tento hotel stálo to jsem měla potenciál vysmívat to moc měnit partner zjistím jako ty její připadá že ta situace nás že vznikl ve více řekl páteři tyto rovnocenně metoda říct nedá v dějinách v ceně ve věznici ano tak určitě dívat jazz jde rovnocenné slovo totiž svolal do kosmu vztahy stíhat lidi jemu a stát se jetel výšku protože bude v jídelně hledá uvěříš ho nezařazuje sám bez brzd až 1000 lety takže to už je to řeknu později že to je jak vaří tu záležitost vlastně že musí se kácet ono to moc nevíš já jsem já sice víc lézt tě a je to rozdíl prostě nemůžeme to dávno jednu rovinu že mně se zdá že opravdu k tomu psovi že vlastně budujeme ten vztah na základě toho že už máme budov vybudovaný vztahy k lidem že to není tak geneticky to není tak že bychom měli ještě nějaký pozůstatky vztahu jsou ze svýho nějakýho živočišného že živočichy prehistorie a že bychom to později zkultivovali do jakýchsi morálních vztahu k soudům vedle vztahu k lidem ostatním vůbec živý přírodě atd. že skutečně je to nějaká jako ex post a že to je vždycky relativní máte síť meze prostě dobře může mi nic sebe kolej lidštější vztah ke krávě nakonec přidáme zabít protože už stará nemá výkon nebudeme mít vodí žádný telata trest je i když odmítneme toto moderní moderní tu fabrik u nás na živočichy že taky ten Sedlák který měl vztah k Lence koním tak já taky ten věděl že když prostě toho koně může nechat úplně akcí budou že nýbrž ještě z ní musí ty 4 nějakým něco takového prostě taky dnes vše úplně chcípnu protože už taky kůň vytrpěl 200 podobně nechat dluží Sarah se může hýbat že slepé a tak za ty všecky momenty jsou takový a s lidma se to dělá je to jinej vztah prostě my sice aplikujeme ten mravní vztah k lidem v některých oborech na ty a to děláme kvůli sobě protože ve chvíli kdy budeme k tomu psovi když budeme krutý tak de facto to je vaše krutost bez ohledu na to jestli to pes nebo člověk je to naše Cúth dost pro to mít můžeme my k tomu jsou co vykoupí ne že že ten pes si to nezaslouží je pravda to nezaslouží ale primární to že vlastně vy sebe degraduje že že vy já něco co nemáme dělat tady prostě mít nedostojí víme své své to je ani bez ohledu na to a takhle můžeme hned dostát svým povinnostem i vůči věcem nejenom vůči živým bytostem ale přece jenom teda nemůžeme živých bytostí dát do úplně stejnou rovinu jako jako člověka který morální stav původně se stahuje se se týká lidí mezilidských poměru jste se jste se zmínil o tom jestli hrad v tom většina lidí radit které dnes 5 díl přestože teda udělají dělá mezi filmy o ochotě sestavuje mu to nechalo udělat druhý a to nám možná vadí akcí teď co se tady objevuje vlastně vstoupí nezabíjejí útrat nechuť nebo prostě si místo jsou sice dělat no to je zase na oběd to je zajímavý tam se přece objevuje něco co zase jako co dělá v řadě ten oheň lidé sice dělat třeba protože víme že viděných zvířata vlastně v podstatě co vy to co měl co nejrychleji českých vzdělanců vzalo za své zkušenosti umět to něco lidé dnes zaříznout husu aby ona utekla a odvoz který potom někde vykrvácel léčbu objevujete se tam přece cítí mobilizuje sice jsme za odkázal na sever jsme cosi něco jinýho ale podle mě se to objevuje to co já sice byla neuvidí nemáme dneska už další se jako já jsem viděl nezabilo bych to nazval jiným slovem ale myslím že přinesl připadá že se to přece jen objevuje jakási rovnocennost která v tý praktický život v té rovině nikdy nemůže být praktikováno tím jsme určitě výstřelku cystické mementem dál ale objevuje se tam něco co si sedne logicky jako cítíme uvnitř prakticky to lze Athos hrabeme rozdíl v tom partnerství nebo jaká jen jakousi hrázku toho co je víc že protože tady už potom je to opravdu jako Jakeš jak ve zvěř vlastně jako vyhodnocený již prakticky jako já jsem to říkal že to jsou věci moc vzdělán tam se cosi objevuje v tomhle tom momentu stejně jako říkali tady ta nechuť protože to co chcete dělat rád ta se právě promítá cosi že je to je to přesto lidský tímto začalo ale v tom něco víc je to vlastně vztah a už potom teda asi jako kdyby to bylo opravdu vědět cíleně jestli si vlastně všechno ruce by děti věci ve věci za ty cesty je to si myslím když tohle bude zakotvený je to daleko hlouběji než když budeme v tom jako vidět toho sice je přes nás připadá jsme měli kupu doplnili jsme chtěli jako 1 lék na vnitřní zkušenost byl v nadživotní jsme sice věci které chovatelé připravit v daleko víc než když to budu vidět že víc že že to je cizí takže připadá že to je hrozná snaží nové přežili řečeno podívejte se kniha řeknu jednu takovou svou zkušenost která je spíš taková směšná možná že některý z nich dobou taky znal já když se ženu někde nějakou kytku tak mám dojem že musím zachovat při životě za všech okolností a protože je mi známo že kytky lehko chcípnou taky vždycky první co udělám hrozně živnost 34 exempláře aby aspoň 1 zůstal zachován v případě kytek to je teď to jsou takový že toho opravdu musí být i vývoz dřív jsem pěstoval hodně kytky ze semene a měla jsem takovej dojem že teď to narůstalo já už to ani nemohl za ty okna všude dávat takže jsem prostě měl slepičky semena má označení kolik roků to může bejt apoliticky čas čas od času jsem to visel zase jsem měl další semena aby atd. a ačkoliv jsem věděl teda teoreticky jsem věděl že nejsem jedinej na světě který jsem jmenoval tak furt nějakej jako jsem ten poslední je a že teda když mě to úhyn všecko už mu žádný semeno tak proto říkám byla to mravní odpovědnost tohle teda má to v sobě něco takovýho nějakýho strašně hluboko zarytých to není jenom utilitární záležitost jeho v žádném případě to není jenom tak abych měl sortiment jo já jenom mám takovej ten byl že jsi tam obě vyjádřila pěstoval řadu letky výšku a teď jí kde nevím dojímá prostě to tak prostě jsou jiný když v Botanický zahradě mají jinou bahenní já já jsem měl takovou tu co se pěstovala kdysi na genetický pokusy nádherná Kytka nevisí znáte nimbus tygr minus prostě nějaký čas prostě se zapomněl na ty jsem pak jsem visel z toho vzešlo stimulátor sedím anděl po ruce a už to je naprosto či léta dát teď týdenní já to cítím kdybych to sehnat taxi by tak kvůli při tom jak si vlastně o nic nejde co to je tohle je to podobně zakořenění jako ten vztah těch větviček nejradši zabíjí tady vlastníte ne že nerad zabývám prostě mám dojem že že když už jsem jednou u toho jsem postaven do tohohle tak já to musí pěstovat aby aby to bylo dál každý opomenutí který způsobí že už to nebudou mít eventuálně může stát co já vím co ty druhy lidí jestli nejsou taky takovým jezdci nenechaj to všecko v případě a už to nemají nikde ve světě anebo třeba já tam zrovna měl nějakou mutantů která je jediná na celém světě já ani o tom neví blbec a nechám to cítí chtěl bych si nechám to prostě nepřijde tyhle ty pocity takový jako to je já to beru body z tímto způsobem není ten pravý důvod Česko světě kde se to taky jde není není to tak já i v zapojení někde nějakejch těch třech první instinkt tech nebo který četa možná že to je 1000 přežitek z doby nějakých těch práv lovců který začali někde něco sehnali zkoušeli a teď věděli že když sežeru všechno kukuřici třeba Mayové neboť takže už bomby na příští rok jenom tu někde roste taková ta bída takže museli zachovat nějaký ti se tenkrát 2 že tohle to nějak nakonec z toho udělá nějakej takovej základní pocit nebo tedy četl v je to otázka ale přece ničí to není protože ten můj partner taky se tam vůbec není toto vůbec není přitom a přesto se za něj odpovědný stejně jako toho psa a přesto investic není partner původně měl říkal že není můj samozřejmě v písku mám partnera je větví léta jezdili cítí jaksi není to z toho základního jdete tak ten základ takovej ten nějaký kořen který by tak hluboko že ani nevím říkám je něco jinýho ne ne tohle ten ten takovej ten morální vztah k tomu druhému který by mohl eventuálně by pes boky tady v podstatě to myslím že se to nazval to teda na úrovni nějakých institut nemožné oni ale když se já nemám ponětí prostě hnuté za abysme se nemohli jsme z nich mohli vidět to nedělá se to spojení přes 10 já jsem to vlastně v podstatě jen v tu chvíli člověk a byla jsme se rozhodli ligy protože aby aby tady byli přítomni promítací den dá se to protože tak ty Kytka tehdejší nikdo neví není to zas udělal tak hloupé to já tomu předseda právě že zjistil že ty problémy dokud to takhle bude jak už to takhle bude protože jsme jsme ale tím pádem se třeba vrací že jo v epitafu dumání takzvaně vůči těm zvířatům uvnitř věřit přiznal se před chvílí zmínil že ví utratit než když když slovně na přestavbu co týče chodila jsem pro to zvíře nebo prsem aby se nemusel dívat na to teď aby si aby si v nich tento podle mě to že otázka shodlo na zuby a můžu být ale říct to dělat já jsem psal musel utratit protože bylo evidentní já jsem se pokoušel zachránit bylo evidentní že prostě už dlouhé jazzu bez ze všech kolařů vjelo teď oslovit jinou zastavit vyjádřila vzorky jaký byl ten šlo o to utratit to se nedá jako jsme měli v Turíně je v tom víš to vím bezpečně v roce od něčeho ty si zbytek díl příběhu proč to ne to si nás děsíte vůči vůči lidem prostor prostě děláme zlínský navíc 1 zvířecího některá veze si otázku v situaci lidí jak zní zajímavě vedená o tomto hledat za tím že odpovědi měli zase byla v čase se tedy měl vyjádřit je z dědic měl svěřovat prostě tady je ústavy to někdy otázka je třeba být rádi uvítali kdyby někdo byl nějakým způsobem jsme vstoupili do takovej v podstatě asi protože to jde člověk dodávám já jako větší kolony i větší úctu že ještě

KONEC KAZETY 1

ZAČÁTEK KAZETY 2

STRANA A

[DIKTÁT – ZŘEJMĚ DODATEČNÝ DIKTÁT VÝKLADU, KTERÝ NA KAZETĚ CHYBÍ + KUS ROZHLASOVÉHO POŘADU O PRAVDĚ A LŽI (BBC 1990/1991)]

Řekli jsme si že míče viděl dočasnou funkci morálka řekl v tom že pořádaly ovládali zmatek který vznikl v důsledku jak jakéhosi přetlaku jakési přemíry woodoo řekl řekli jsme si také že pravděpodobně nelze držet tezi že u člověka dochází k nějakému přetlaku pudů a že by tedy ten zmatek vznikl nedostatkem koordinace těchto ryb uzených a posílený mých bodů nýbrž naopak že Orálek bylo zapotřebí spíš tam kde se instinkty a půdy ukázaly být příliš slabé příliš neschopné zvládnout nové komplikované situace do níž se člověk dostával a podobně řekli jsme si také že právě vždycky byl on Ing i skryl a jehož škola ukázali že také zvířete existuje jakási rozmanitost pudů která musí být nějak koordinována a tam kde už instinkty jsou koordinovány tam x kilo hovoří o tzv. akčních systémy a ty akční systémy jsou odstartovány určitými podobu po půdy impulsy ale představují jakýsi navyklý chod nebo takovou předem programu vanou v hubě programovaný akci která se na místě a v dané chvíli dopracovává jenom v detailech podle toho můžeme původ zmatků ve světě pubů hledat spíše ve změněné povaze situací lidského typu pro něž člověk nemá už dostačující nebo jiné vhodné akční systémy komplikovanost lidských situací 0 narůstá příliš prudce než aby se stačili vytvořit na bázi instinktů nové akční systémy ale 1 věc je důležitá ne všechny slovem a napodobením předávané akční systémy nového typu to už mluvíme o lidské úrovni tj. rituály mýty mytologie ne všechny se vyvíjely v nějaké morálky nýbrž morální archetypy představovaly pouze 1 typ archetypů vedle typu jiných proto máme důvody se domnívat že diferenciaci došlo již dříve na úrovni soudů a instinktů eventuálně akčních systému ať už tím rozumíme cokoliv musíme z toho důvodů hledat jisté proto morální prvky už v chování zvířat a je to legitimní přechod od zvířete člověku by jistě základně významný ale jeho hybnou pákou nebyly žádné morálky morální systémy nebo kodexy morálky prodělávali onen přechod spolu s člověkem rozhodujícím momentem tu nebyla sama morálka nýbrž element slova řeči teprve pojmové myšlení dovolilo jistou důsledností odlišit morální prvky od prvků jiných proto také teprve na základě vynálezu pojmů a pojmového myšlení mohla vzniknout netýká jako reflexe mravního života člověka test praktického mravního života proto také teprve na základně vybudované etikou a v rámci etiky jako filozofické disciplíny bylo možno konstruovat jednotlivé složky morální situace konstruovat jako model ovšem samozřejmě tehdy se o tom mluvilo jinak ve shodě s předměty myšlením si konstruovali jakési morální předměty jako například ctnosti dobrá a podobně naše dnešní konstrukce která ovšem musí být za pomoci nových nových reflexí mnohem kontrolovanější a kontrolovatelnější musí tedy počítat s onou genetickou eventuální evoluční z jakostní spojitostí určitých Brém morální či proto morálních prvků pozorovatelný u vyšších zvířat s morálními prvky života lidského

===

00:06:57

nejnápadnější příklady té před lidské pro to morálky vidíme v tom jak se rodiče chovají o své starají o své potomstvo jak vychovávají mláďata jak zejména v případě kdy mláďata se rodí naprosto bezmocná naprosto odkázaná na rodiče jak se jí věnují ale i tam kde mláďata v Port Man nově smyslu jako ti takzvaní Best Lüftner ví co opouštějí hnízda jsou schopna pohybu a přestup potřebují ochranu a kterým nejde tady jenom o to že ti rodiče se starají ale ale že velmi často se i v nerovném boji stavějí proti vetřelci proti útočníkovi aby ochránili mládě takže tedy to je nepochybně akčních systém založený na instinktech nikoliv morální rozvaze přesto ale je to chování které je vlastně v rozporu se zásadou nasazení všeho za cílem sebe zachování sebezáchovy neboť ti rodiče nasazují sebe za své potomky to je nepochybně jakási proto morálních struktura chování a takových bychom mohli najít víc

===

00:09:16

jak tedy bude vypadat struktura morální situace především pro ni charakteristický směrovaný vztah mezi člověkem s výsadním postavením tj. jak říkáme subjektem morální situace a na druhé straně jiným člověkem respektive jinými lidmi jakožto jehož jeho protihráči a partnery tento vztah nemůže být zcela objektivu oválná aniž by se ztratila Ivo elementárně důležitá stránka bez níž mravní situace přestává být mravní situací test vztah člověku člověka jako morálního subjektů chtě druhý lidé nemůže být redukován nebo nivelizovat vám zahrnut do vztahu člověka jako morálního subjektu k věcným souvislostem věcné stránce situace proto sociologický přístup je neschopen se dobrat toho čím je mravnost ve své podstatě nebo nejde o popis objektivních vztahů objektivně se projevujících vztahů i když jde o inter subjektivní kompakt o inter akce subjektů na které na se zásadně můžeme dívat z hlediska různých subjektů to ten partner který se jeví být tím druhý z blízka jedno subjektů může být viděn jako subjekt sám který se naopak k tomu dříve viděné mu subjektu chápe jako k tomu Drew ve vztahu jako tomu druhému

===

00:12:00

tedy tento vztah nemůže být objektivu zván a z toho důvodu jenom psychologický popis nebo sociologický popis přístup tady nepostačí ne že by neukázal nic ale neukáže to podstatné ovšem na druhé straně mravní situace nemůže být redukována 1 vztah mezi lidi byť sestavit ze stanoviska jednoho z nich jakožto subjektů mravního vztahu a to tedy vztahu k těm druhým lidem neboť každá taková situace se týkat také nějaké věci nějaké záležitostí nějakých věcných souvislostí vně věcné stránky skutečnosti tím se mravní vztah liší od vztahu citového a proto nemůže být nějaký cit redukován a také s nemůže být žádného citu odvozován jako je například sympatie antipatie a podobně taková věc či záležitost věcná stránka skutečnosti a sice svou aktuální respektive aktualizovanou stránku ale nyní v situaci uzavřena není moc stránkou situace není jejím obsahem není v ní obsaženo není její integrální součástí vždycky je jak přečtení 2 danou situaci přesahuje a to jak do minulosti tak do budoucnosti k tomu se budeme muset vrátit přestože totéž platí i o subjektu morální situace také o jeho partnery ovšem platí to v jiném smyslu a také ta struktura toho přesazování je odlišná

===

00:14:17

vedle těchto tří členů či složek morální situace dost subjektů morální situace těch druhých a věcné stránky musíme předpokládat jako tomu bylo i situaci dnu etické pamatujete-li se na to ještě někteří musíme předpokládat ještě to čtvrté totiž na místě pravdy situaci poetické nějaké dobro či to dobré to správné v dané situaci a pro tu situaci podobně na tomto místě se ještě na chvíli vrátíme klíčový a jeho vůli k moci

===

00:15:14

aforismů 403 čteme nesmíme si vynalézat falešné osoby například nesmíme říkat přírody Kuta právě když nahlédneme že taková ústřední bytost vést taky se dá přeložit jako podstata myslím že tady je lépe bytost taková ústřední bytost odpovědnosti existuje teprve když do hlíny nebo nahlédneme bude nám lehčeji tedy mám za to že tady se nesmí oddat pouhému povrchnímu dojmu nýbrž vytěžit z toho klíčová slova vše co tam nevyslovení mě je třeba řečeno tedy to čtvrté nesmíme personifikovat tento požadavek na radikalizuje přiměřeně naší situací v naší epoše kritiků model Bůh jako produkt personifikace nějaké přírodní dějinné nebo jakékoliv jiné síly je modla a je tedy odmítá v tom vlastně Niče jenom do důsledků dovádí French tendenci linii která začala už dávno dávno ve staré mizerné za druhé se tu odmítá jakýsi všem lidem všem situací společný střet odpovědnosti jakási jednotná a jediná poslední instance ztotožnit silná s čímkoliv na co by bylo možno ukázat co by bylo možno konstatovat neutrálně a distance popsat tedy něco co zůstává zachováno co je neměnné věčné co co je vždyť tu a to nejdůležitější odmítá setů že by něco takového bylo dáno že by o tom bylo možno říci jestli Egypt existuje vyskytuje se a tady si můžeme všimnout u míče toho následujícího poukazu na budoucnost a hned potom dál odmítnutí falešné budoucnosti totiž v budoucnosti předmětné on říká Nietzsche vír vysnít svojím mohl bych no a mění už jen zbývá vyvodit první metodické důsledky ze strukturovaných cti morální situace jak jsme se pokusil Lee předběžně modelovat a kdo bude úkolem příštího večer nijak neuškodí morálnosti toho kdo blufuje nepřesvědčila od prohlásil možná je to dobré pro nějaké kšeft money ale v naší společnosti si vážíme etiky přitom tentýž člověk dovoloval aby se v reklamě jeho výrobky ukazovali lepší než ve skutečnosti byly jednou zabránil prodej dobrého výrobku jen proto aby nemusel být stažen jiný který neměl tu kvalitu z jeho pohledu to neměl nic společného s etikou obchodu obchod ať už ji praktikují jednotlivci či společnosti má neosobní charakter hry hra vyžaduje zvláštní strategii vlastní etiku v poslední třetině tohoto století děti chápou že člověk který v obchodě prosperuje se občas odchýlil od striktní práv dávno v roce 1888 řekl jeden z Rockefellerovy společníků před vládní vyšetřovací komisí tato slova Murrayho odpovědi na všechny otázky i když byly naprosto pravdivé se vyhnuli základním pravda a toto se bude asi provždy považovat za moudrou a přípustnou obchodní strategii Albert ZK v článku obchodní hlasování mimochodem říkat pravdu je nutnou podmínkou pro samotnou existencí jazyka a to je možná důvod proč ve většině řečí neexistuje slovo pro vznikání pravdy tak jako existuje pro Lech lhaní nemá svůj protějšek v nějakém upravování pravda je spojena se slovesem mluvit což naznačuje předpoklad sdělení pravdy Kristoff Erika manželská nevěra je samozřejmě lež sama o sobě je to zrada podvod a jediný způsob jak udržet při životě je lhát až se od pusy práší aby bylo jasno nějak tu neobhajují nevěru pouze ji považují za jeden z životních faktů a užití lyži může být méně bolestné méně destruktivní méně nebezpečné nevím co se dá dosáhnout tím že 1 partner oznámí musím ti říct že jsem se vyspal vyspala s tím určitou řeknu ti bylo to moc fandím všechno možné se dá zkusit pamatujte na to že ten podvedený chce zoufale té vaší lžím věřit to je první a největší pravidlo lhaní za těchto okolností a to druhé téměř stejně důležité je vědět že je hloupost přiznat úplně všechno když už se nevíra prozradí řekněte že to bylo jen jednou že to že to byl sexuální terapeut nebo terapeutka a že jste se učili nové technice řekněte cokoliv pravda může být na světlo ale ani tehdy nic nezískáte když okamžitě obrátíte a řeknete všechno nevěra kvete jen pod pokličkou a tam se musí držet i pravda Penny Vincenci nová opravdu se ztratila příručka lži ctihodného Bartolomeu a Kinga nebo ne či dál tady několik světem navzdory inkvizici nebo vůbec nebylo třeba protože to co v ní stálo byl jen popisem věčného lidského jednání pravda jak stálo v příběhu na začátku kdy hrozí člověku zkázou a tak se musí zašlapat do země je to jinak jednou slétli anděl z nebe mezi děti a dali na hraní kostky z bílého kovu s nápisem pravda a 3 nádherně zbarvené mramorové koule s nápisem lež barevné koule se daly kutálet na všechny strany zatímco bílé kostky zůstávaly vždycky tam kam dětské ruce postavily dětem ale brzy začalo vadit že se koule uměj ztrácet ve všech koutech zatímco zase dávalo práci posunovat kostkami a to se objevil Mužík s vakem plním nástrojů vytáhl z něj lidskou útrpný most asi její pomocí odřízl ostré rohy slušným chováním Costy hladin zápalek fantasy a kostky které už ztratily původní tvar zazářily barvami pak povrch ještě vyleštil dobrotou dlaní a položil kostky pravdy vedle mramorových koulí leží děti zajásali a vůbec jim nevadilo že se jim kostky a koule při hře pletky

===

00:23:43

pořád pravda nebo lež připravil Jiří Hanák a to je česky z Londýna prozatím vše Nash která to našim anglickým kolegům rád bych vám ještě jednou jménem nás všech tady BBC v Londýně pořád hodně zdraví síly a štěstí v novém roce 199

KONEC KAZETY 2