961202-1
| docx | pdf | html ◆ myšlenkový deník – záznam, česky, vznik: 2. 12. 1996
text je částí tohoto původního dokumentu:
  • 1996

  • 961202-1

    Na fakultu se každým rokem hlásí řada adeptů studia, kteří z nejrůznějších důvodů nemohou nebo nechtějí pracovat jako církevní bohoslovci. Učitelé fakulty se již nějaký čas zamýšlejí nad možností uplatnění takových studentů po absolutoriu. Pedagogická příprava musí odpovídat takovým požadavkům, které budou na absolventy kladeny v různých oborech civilní práce. Jednu z cest vidí ETF v zavedení dvouoborového studia teologie-filosofie, které by kladlo důraz na křesťanské kulturní a myšlenkové tradice, z nichž vyrůstala Evropa až do našich dnů, a to nejenom v historickém, do minulosti obráceném, ale především aktuálním a aktualizujícím, tj. do budoucnosti zaměřeném pohledu.

    Filosofie má ovšem své místo mezi disciplínami, jimiž se musí během svého studia důkladně zabývat i každý budoucí bohoslovec. V průběhu vývoje fakulty v posledních osmi desetiletích se ukázalo, že náročnou úlohu nemůže uspokojivě plnit „filosofie náboženství“; dnes jsou od sebe filosofie a religionistika odděleny jako dvě samostatné disciplíny. Filosofii se dostává na univerzitách vůbec mnohem významnějšího postavení pro záruky skutečné vědeckosti všech disciplín, které ve své specializovanosti ztrácejí schopnost mít pod kontrolou své myšlení v rámci své odbornosti. V teologii je však situace ještě dramatičtější, neboť teologie se nemůže dost dobře stát jen odbornou vědou (nebo souborem odborných věd): všechny speciální disciplíny postupují vpřed právě ustavičným zúžováním své vymezené odbornosti – a tím ztrácejí svůj vztah k širším až nejširším kontextům, vposledu k celku všeho. Právě to si teologie nemůže nikdy dovolit, a je tedy mnohem podobnější, bližší filosofii než odborným vědám. To je bezpochyby důvod, který některé mladé lidi vede k přesvědčení, že jim teologie poskytne lepší výbavu do praktického života v širokém smyslu politického (neboť také politika se nikdy nemůže stát speciální profesí, ale musí si jak v praxi, tak v teorii zachovávat neustálý a zároveň co možno hluboký zájem o celek, v tomto případě o celek obce,

    POLIS). (Podklad pro zdůvodnění žádosti o akreditaci.)

    (Praha, 961202-1.)