[Příležitostné poznámky, 1989]
| raw | skeny ◆ poznámky, česky, vznik: 1989

Strojový, zatím neredigovaný přepis

====================
ScanImage419.jpg
====================
Možný český příspěvek k budoucnosti Evropy 01 Evropa dosud nebyla nikdy integrovaným politickým celkem, ale představovala a dosud představuje pozoruhodnout kulturní a duchovní tradici, jež navzdory ohromné rozmanitosti zachovávala a zachovává jisté jednotící rysy. 02 Dnes se dostává do pohybu hospodářská a politická integrace Evropy, zjevně pod tlakem (opět hospodářským a politickým) dvou evropských původně - periferií, jež se emancipovaby a přerostly v supervelmoci. Zároveň se potřeba evropské integrovanosti jeví zvláště naléhavá, protože po druhé světové válce byla Evropa rozdělena takovým způsobem, jakým nebyla rozdělena nikdy v minulosti. Ačkoliv politická integrace probíhá intenzivněji v západní části Evropy, stává se naléhavou výzvou integrace Evropy celé (i když není zcela jasné, co do Evropy bude náležet nebo již náleží a co nikoliv). 03 Věcí zcela jiné dimenze, ale do té míry významnou, že nemůže být trvale podceňována, je myšlenková a duchovní integrace Evropanů. Právě myšlenkově a duchovně byla Evropa rozštěpena v posledních padesáti letech mnohem katastrofálnějším způsobem, než tomu bylo ve smyslu politickém. Ale k tomuto rozštěpení nedošlo jako k přímému důsledku války, jak se to může naproti tomu jevit v oblasti politické. Rozštěpení evropsýkého myšlení a evropské spirituality se připravovalo již dlouho, vlastně k němu došlo již několikrát. A vezmeme-li celou věc vskutku důkladně, musíme přiznat, že myšlenkově a duchovně nebyla Evropa vlastně nikdy zcela sjednocena ani v základních pozicích a přístupech. 04 V celých evropských dějinách se v posledních více než dvaceti stoletích odehrává v pozadí za synkrezí řěcké a židovské tradice velký spor a přímo zápas mezi oběma. Dnes se zdá, že řecký zázrak - jak se o něm mluvívá - už skončil. Samozřejmě jej nelze z evropských dějin ani v budoucnosti vymazat, ale už nikdy nebude rozhodující duchovní silou - doba/jeho hegemonie už skončila. Vzniká proto otázka, zda najdeme (a zda vůbec může být nalezen) způsob navázání na tradice hebrejské nebo na nějaké jejich prvky, ovšem tak, že nám to dogolí kulturně, myšlenkově a duchovně podnik tak grandiózní, k jakému došlo na základě řecké metafyziky. 05 Naší pozornosti se proto doporučuje podniknout řadu zkoumání, do jaké míry a jak hluboce se některé původně starožidovské myšlenko-vé a duchovní motivy prosadily v tradicích evropských, zprostředkovány křesťanstvím (nebo přesněji: na půdě křesťanství či na humusu křesťanství). Jedním příspěvkem v tomto smyslu, týkajícím se zapuštění kořenů hebrejského pojetí víry/pravdy v české duchovní a myšlenkové tradici, se chceme zabývat v práci, uvažující o možném českém příspěvku k ustavení příští evropské duchovní a myšlenkové jednota. 18 V 89

====================
ScanImage420.jpg
====================
Herman, B3.8.89 Win, Proš je nám toch othène se prornat? "nepredmet"? r 4 ze von mas priedmét, ale má Alpicurut meni porsens, Steré ty tu & nejadepicted near ré praité llo»"ques némin» (tyt-paro ocetávané), nýber je to neporulus, перанично, Steré je záviven apelem na nás, alpham anistonah für pelo destalaci», «ty, adraten – nièné. Atho T то Starka prechenden od polytheiten dens nothersun dadné nella (giten mi ge Znamo distatične analysovéne a uzásammod gone (Grèsenar. to anom crnau merite dutečné nábožendré mitin a duvag g pro tento prechod, ale opis nitiz a duvagy pech neum. Zdá se, El Virhschujei tu Glo rsolorènění töèstic Mand - par foto surino na grande вийно Thame, nahá'duint, 2l pravda je a че re mure lit gren Jedna, a na druhé svant rase, te Pranda pr д лучните Interniſté v celém tache (wr III. Et Teg durra nenábožent'a mismonitriuch. Lon а мигий

====================
ScanImage421.jpg
====================
22,8 39 Vazu dostann úsil (= společendren Oljedribol I témata ponse old_ har Mädten), negoliingo de лине tar, de formuluge, co prem so in v tak lal раживит, question amplil. Uiterl» Znamená pro mne závazor wireho, dulladen pit ho prouzzolem', 4. quaerinden konfrontaxe toho, co prem so myslel a co sro vec Mpsline, Ировіш, в итова calſíni Internistan & scptur – а işirth Contertech, které a mohou 'n lage orbu práci sáme nedal дали původní. úlárat s'mamné!, з'жание! (pochopitelse sulre i fruit, te nelze ملا dont Zeela nè задржы животни downyen un sobem goem méteré 2 dnech soundosté nie nebo méné fuſil. - all givé bicha Viter ne ?). To, co je pal. Vledkem, mého uvaronéiné a mých formulací, je něčím, nöchen také pro mue. I Reys ledy bine uue –

====================
ScanImage422.jpg
====================
a mých domaradwich filonisrehab Zuscuish to nem! morné! sjoem да to yà a journ you, Roo tu nero рини ли жно riká, zkládá, argumentage, tad – tiek a Mrategvel stań std. fingsle to qe de tiborstii, prašoni reye obdobné paro u bétrictn'. Vaki filosof je v prutéher fré praké, 4. wocho premýšlení, oxнаFinan, Vrespirován, ami nadouchat, dánat pozir, nejen dávat pruchend sehr posilure Huſen Betrienа паралили, un svoite». A har je Vielen mit кая ре nárné possil mers, Filotitquhen 20Eriter (a muy lenien, Meré ge à'mim G(а titne не право) а жен дело ноябри H. new yels processlenían» » ex Cathedra", Freun -

====================
ScanImage475.jpg
====================
Každá událost má svůj počátek, průběh a konec. Ale jakožto událost je celkem a v tom smyslu ji musíme brát jako jednotku, nikoliv jako nějakou hromadóu nebo sérii. Už to nám dělá obrovské potíže, chceme-11 vystačit s tradiční evropskou pojmovou výbavou. Naší významnou otázkou proto bude, co vlastně drží událost pohrpmadě do té míry, aby byla skutečným celkem, skutečnou jednotou. Ale to není jediná otázka. Neméně významná je jiná otázka, co vlastně je hnací silou" událostného dě ní. Jak to, že se událost vůbec děje? Co ji nutí či pudí, aby opustila svůj počátek a aby se rozvíjela a posléze skončila ? A podle čeho se událost děje ve svém průběhu ? Co ovládá toto událostné dění ? A ovšem: jak vlastně vypadá toto dění, jaká je jeho struktura a povaha ? To vše jsou otázky zásadní důležitosti (a nejsou zdaleka všechny); pokoušíme-li se na ně smysluplně odpovědět, musíme každou chvíli překračovat běžný způsob tzv. tradičního předmětného myšlení. Jiné myšlení však nemáme k dispozici, alespoň zatím. Jsme v takové dějinné situaci, kdy dochází k pronikavému zvratu, překročení předělu- zkrátka k něčemu podobmému, k čemu kdysi došlo ve starém Řesku vynálezem pojmového myšlení (řeckého typu, neboť jsme přesvědčeni, že to není jediný možný způsob pojmového myšlení). Co nám tedy zbývá? V takové situaci by bylo chybou, kdybychom se snažili nesnáze nějak elegantně překonat a nedůslednosti svého myšlení nějak zakrýt, zatušovat. Právě naopak: musíme předvést nejprve co nejzřetelnějším způsobem vše, čeho je při daném tématu schopno tradiční přeemě tné myšlení, a pak musíme právě tak jasně ukázat jeho malou nosnost nebo přímo scestnost, nedržitelnost. Jenom tak si umožníme přesný přehled míst, na kterých tradiční myšlení selhává, a těmto místům pak budeme věnovat maximální pozornost, abychom na nich pokud možno vyvinuli a prozvinuli nějaké pokusy o alternativní myšlenkové uchopení. Co z toho vyplývá? Jsem přesvědčen, že odvrat filosofů a filosofie od tradiční metafyziky např. k fenomenologii, pozitivismu, analytické filosofii, esejistice apod. jen oddaluje skutečně relevantní řešení. Rozhodujícím úkolem se stává jakási nová "metafyzika" ve smyslu nové "první filosofie"; cena a význam různých filosofických systémů a směrů musí být hodnocena podle toho, jakou měrou přispívají k obnovení tradičních témat "první filosofie" (eventuelně k odhalení nových témat nebo naopak doložení neplatnost některých starých) z nových hledisek a s novou pojmovou výbavou. Celá dosavadní filosofie a její dějiny musí být znovu položeny na váhu a znovu zváženy resp. vždy znovu váženy, dokud se neotěvře výhled na névé cesty. Velkou školou nám někdy může být návrat k presokratikům, zejména před eleaty, ale jindy také pokusy o filosofické vytěžení maxima z tradic mimořeckých (ovšem nyní v pojmově filosofické interpretaci), na prvním místě ovšem z tradice starožidovské resp. starohebrejské, neboť právě tato tradice významně přispěla v evropských dějinách k diskreditaci tradice řecké. 18 V 89

====================
ScanImage476.jpg
====================
Naše výchozí pozice spočívá v odmítnutí čehokoliv. trvalého a neměnného, co by mělo být onticky výchozím bodem pro dění. Plně se chceme soustředit na dění, a to nikoliv na dění in abstrakto, nýbrž na událostné dění, tj. na dění, které má původně podobu události (pravé události). Každá událost začíná, proběhne a končí. Před tím, než událost začne, událost ničím není; podobně je tomu tak, když skončí. Naší základní otázkou se proto musí stát, jak vlastně událost začíná a jak končí, přesněji, jak se z ničeho může najednou zrodit událost a jak po svém skončení může zaniknout v ničem. Abychom si umožnili odpověď na tyto otázky, musíme prohloubit své pojetí proměnlivosti všeho. Jestliže všechno prochází proměnou, nemůže být nic (nicota) žádnou výjimkou. A protože se nic musí také měnit, nemá-li být takovou výjimkou, je zřejmé, že se může měnit jen v něco. Pochopitelně z toho nemůžeme předčasně vyvozovat, že se může změnit v cokoliv, ale ani to, že jakákoliv změna nic v něco už postačuje, aby nic přestalo být ničím, nicotou. Musíme naopak považovat za pravděpodobné, že nic se proměnuje v něco dost komplikovaně a zejména časově rozlehle, tj. dějově, jakožto dění. To se přece ukazuje už v tom, že přechází v něco tak, že se děje, odehrává, že nas tává, probéhá a končí nějaké událost resp. nějaké události. Ty události, které jsme s to pozorovat a vůbec registrovat ve světě kolem nás, nejsou ovšem těmi nejjednoduššími, primitivními, základními, "promordiálními" událostmi, ale jsou. značně složité. To nás na jedné straně musí inspirovat k myšlence, že onen přechod od událostí nejmenších či nejprvnějších k událostem vyšších řádů a úrovní bude nejspíš podléhat rovněž nějakému řádu, že bude něčím ovládán a že bude podléhat nějakým normám, a na druhé straně nám ovšem bude připomínat, že podle obrazu těchto vyšších typů událostí si nesmíme jen tak bez dalších důvodů představovat modely těch událostí nejzákladnějších, primordiálních, nicméně přes to můžeme právem předpokládat také něco všem událostem společného (přinejmenším všem pravým událostem).. Uvědomíme-li si, jakým způsobem jsme rozšířili svou tezi o všeobecné proměnlivosti všeho (to znamená všeho jsoucího i nejsoucího, neboť jsme přece tezi právě rozšířili v její platnosti tak, že platí i pro nicotu, pro "nic"), musíme z toho vyvodit náležitý závěr: ona všeobecná proměnlivost představuje jakýsi tlak, jakousi energii, která dění, tj. každou dějící se událost žene kupředu v jejím dění. Právě ona univerzální platnost teze o proměnlivpsti vyjadřuje univerzální platnost onoho tlaku k proměněn, k dění. A protože ono dění je vždy odměřeno, "kvantováno", znamená to, že je kvantována i ona energie, jež každé dění žene kupředu. Když tato energie je vyčerpána, událostné dění se zastavuje a událost odumírá, končí - a přechází opět v nic. Sám onen tlak jako základ dění musí proto být tematizován. 18. VI 89

====================
ScanImage477.jpg
====================
Po vzoru vynikajícího starořeckého myslitele Hérakleita můžeme pro to, podle čeho se událost (Hérakleitos sám říká: všechno) děje, zvolit ná zev LOGOS. Ovšem pak musíme hned provést základně důležité rozlišení. LOGOS především musíme učinit odpovědným za sjednocenost, celkovost, integritu události, neboť LOGOS je od LEGE IN, a původní význam slověsa LEGE IN je sbírati (tudíž i vybírati), dávati dohromady, sjednocovati, a tím vlastně podřizovatí nějakému řádu. Ale pak tu je ještě jiná věc, totiž skutečný průběh dění. A tady mús íme nahlédnout cosi eminentně důležitého: událostné dění spočívá - alespoň ve své zjevnosti - v tom, že něco, co ještě nebylo a není, se stává jsoucím, a pak zase že toto v jedné chvíli a situaci jsoucí se stává opět nejsoucím, již minulým. Mohli bychom říci, že určitá fáze nebo stránka události, která dosud zůstávala skrytá, protože nejsoucí, se stává jsoucí, nabýbá jsoucnosti a tím se ukazuje. To, co se ukazuje z průběhu událostného dění, jsou právě tyto v každé chvíli se ukazující jsoucnosti ve své aktualitě, která však rychle pomíjí, aby byla vystřídána jsoucností (resp. její aktualitou) další. Mohli bychom tak s jistým relativním přiblížením prohlásit, že událostné dění se ve své vnější podobě ukazuje jako střída aktuálních jsoucností, jež jsou dohromady přidrženy a v jee diný celek sjednoceny LOGEM (jakožto tím, co shromažduje, abírá a sjednocuje). LOGOS drží tyto jsoucnosti pohromadě způsobem, který se vymyká popisu zvnějška a vůbec i pozorování zvnějška; proto musíme normativitě LOGU, podle něhož se děje celá událost (a my si ještě vysvět1íme, co to znamená, že se děje celá událost a ne pouze jednotlivé její fáze), podřídit normativitu trochu jiného řádu, kterou je ovládáno to z dění událostí jaké celku, co pozorovat lze a co vidíme jako zrození a růst a nakonec i umírání a smrt živé bytosti (neboť my nejsme přirozeně vybaveni schopností sledovat dění těch nejmenších událostí a jsme zprvu odkázáni na makropředměty svého okolí, svého lidského světa resp. osvětí). Rození a zrození,mjakož i růst jsou ve staré řečtině úzce spjaty se slovesy FYE IN a FYESTHAI (medium), a od nich je odvozeno slovo FYSIS, které se v posunutém významu překládá do latiny jako natura a pak do všech evropských jazyků jako jednak příroda, jednak přirozenost. V češtině podobně jako v latině a dalších jazycích slovo příroda a přirozenost zjevně poukazuje na rození. Ale tím vším se nesmíme nechat mýlit a musíme zůstat u původního významu ještě před oněmi posuny, jež zakryly mnoho z těch nejdůležitějších konotací původního slova. Nejdůležitějším bodem je snad okolnost, že o FYSIS můžeme hovořit jen tam, kde něco nevzniklo pouze náhodným nahromaděním, ale zrodem, a kde se toto zrodivší se jsoucno upevňovalo ve svém bytí růstem (a tím, co k růstu náleží), a ovšem také kde toto jsoucno nakonec odumírá a umírá, kde končí smrtí. Nezáleží na světonázorových a jiných podobných představách a předsudcích, týkajících se toho, co je živé a co nikoliv. 18. VII 89

====================
ScanImage478.jpg
====================
Základním stavebním kamenem vesmíru (veškerenstva) jsou události. Každá událost je jakýmsi světem pro sebe, a zůstala by jím, kdyby odpovídala Leibnizově modelu monády, která byla bez oken. Naproti tomu jsou události vybaveny určitou reaktibilitou (u různých událostí různou). To znamená, že úudálosti mají cosi jako "okna" či "dveře", i když tyto výrazy jsou příliš hrubé a proto nevhodné. Díky své reaktibilitě je událost schopna reagovat na jiné události, ovšem za předpokladu, že jsou tu splněny základní podmínky. Tou nejzákladnější podmínkou je "blízkost" událostí; na první pohled je vysvětlení celé záležitosti jednoduché, ale při podrobnějším prozkoumání se ukáže jako krajně nesnadné a složité. Nejprve tedy k té jednoduchosti. Událost B je schopna reagovat na událost A pouze za předpokladu, že je časově i prostorově do té míry oné události nablízku, že vlastně dochází k setkání obou událostí. Dvě události, které si jsoa časově zcela blízké, ale prostorově si jsou vzdálené, na sebe reagovat nemohou právě tak, jako události prostorově velmi blízké, ale časově od sebe příliš vzdálené. A nyní k oné nesnadnosti. Abychom mohli mluvit o časové nebo prostorové blízkosti nebo naopak odlehlosti dvou událostí, musíme předpokládat čas a prostor jako nějaké formální kontinaum, které tu je dříve než události a je na nich do nějaké míry nezávislé. Ale právě tento předpoklad je hrubě nesprávný. Vzniká proto otázka, jak můžeme vysvětlit ony podmínky setkání dvou událostí, jestliže nic takového jako čas a prostor nemůžeme předpokládat před tím, než dojde k nějakému událostnému dění. Aby tato záležitost mohla být náležitě vyložena, je zapotřebí celé další řady předpokladů a okolností atd. Proto můžeme jen apelovat na čtenáře, aby si nesnáz zmíněného problému podržel v paměti a s tou rezervou, že věc bude vyjasněna později, metodicky a tedy jaksi "na úvěr" přijal naše prozatímní řešení. To spočívá v tom, že na jedné straně rezolutně sice popíráme jsoucnost nějakého absolutního času a prostoru ve smyslu newtonovském (což ostatně nikoho, kdo je trochu seznámen s moderní fyzikou, jistě nepřekvapí), ale že na druhé straně přece jen předpokládáme, že v rámci svě ta, tj. našeho kosmu, jsou časové a prostorové vztahy něším "reálnějším" či "objektivnějším", než aby mohly být redukovány na cosi, co je jen "vnitřní" či "soukromou" záležitostí reaktibility jedné a druhé události. Zkrátka: žádný takový případ, kdy by bylo možno se omezit jen na vztahy dvou událostí mezi sebou, není možný, protože většina reakcí (vzájemných) mezi událostmi je možná jen ve světě, kde takových a jiných částic je velmi mnoho, dokonce nesmírně mnoho. Bez tohoto pozadí by nebyla možná ani jediná reakce jedné události na událost druhou. Můžeme si to zatím představit tak, že každá událost má (vytváří) kolem sebe jakési pole, které se překrývá a prostuč puje s polem nešetných událostí jiných. Nesčetná vzájemně se prostupující pole (časo-prostorová!) jsou oním hledaným časem a prostorem. 18. VII 89

====================
ScanImage479.jpg
====================
Máme tu tedy na jedné straně jsoucno-událost a na druhé straně jednak LOGOS této události jako celku, jednak FYSIS této události jako toho, co se ve svém dění ukazuje. Samozřejmě FYSIS události-jsoucna je poděízena LOGU téhož jsoucna, ale ne tak, že by FYSIS bylo možno prostě jen zahrnout do LOGU jsoucna anebo ji z LOGU jsoucna zase odvodit. Rozlišení není myšlenkově 11bovolné, nýbrž je motivováno především skutečností, že za určitých okolností (tj. na vyšších úrovních událostného dění) se "působenf" LOGU a FYSIS události různí a rozchází, a to tak signifikantním způsobem, že to musí vést k důkladnému zkoumání a k zavedení druhého, alternativního resp. superiorního působení LOGU, jež nemusí být a není zprostředkováno FYSIS události, nýbrž může tuto FYSIS ovlivňovat a měnit (ovšem zase jiným prostřednictvím totiž prostřednictvím suvjektu, o čemž později). Smysl tohoto rozlišení vysvitne okamžitě poté, co zaměříme svou pozornost na již zmíněnou reaktibilitu události. Každá schopnost reagovat na jinou událost je zároveň schopností akce, neboť reakce je jen zvláštním typem akce. Musíme proto řešit základní otázku, jak je událost, která se děje podle LOGU a podle FYSIS, podřízené onomu LOGU, schopna nějaké akce, tj. vyčlenění části nebo složky svého vlastního dění k jinému konci či cíli, než jakým je konce události jako celku (a tedy její smrt, zánik). Snad bychom ještě mohli nějak vyložit vznik a průběh akce, pokud by byla naplánována a ovládána (řízena) LOGEM a FYSIS akce, ale už nemůžeme vyložit, jak by takové akce mohla dostat charakter reakce, neboť to, nač událost reaguje, nemůže být řízeno ani "naplánováno" předem: setkání události s jinou událostímna kterou pak může reagovat, je z hlediska LOGU a FYSIS reagující události nutně zcela kontingentní záležitostí, a to kontingentní jak ve smyslu časovém, tak prostorovém. Sama reaktibilita je přinejmenším na vyšších úrovních velmi nápadným fenoménem; byla by naprosto zbytečná, kdybychom mohli připustit, že celý kosmos je řízen jedním jediným LOGEM, takže týmž LOGEM je ovládáno událostné dějní partikulární i událostné dění. světa jako celku. Proto musíme uzavřít, že zřejmě takévé ovládání vesmírného dění jako úhrnu (nevíme, zda o světa můžeme mluvit jako o celku, to je zvláštní problém, jímž se zatím nebudeme zabývat) není. jednoduchým způsobem možné a že zřejmě jedinou cestu k tomu je využívábí aktivit a reakcí nesčetných událostí postupně na stále vyšších úrovních. S problémem akcí ovšem souvisí ještě další problém: může být akce opravdu akcí události jako celku, jestliže právě tento celek se děje podle LOGU a FYSIS tohoto celku? Je zřejmé, že tu potřebujeme další člen, módlišný od odálosti jako celku (který není její součástí), ale odlišný také od LOGU a FYSIS této události. Tímto členem je tzv. subjekt. Abychom mohli objasnit, oč jde, musíme mj. poněkud odbočit k cestě, jíž se pojetí subjektu ustavito v dějinách evropského myšlení. 1 8. VII 89

====================
ScanImage480.jpg
====================
Nesmíme opomenout důležitý okruh událost problémů, spojených s působením LOGU a FYSIS nějaké události na tuto událost a na její průběh. Tady se prokazatelně dostáváme na hranice tradičního myšlenkového uchopení problematiky. Především tu nejde a nemůže jít o "působení" v předmětném, tj. fyzikálním nebo jiném tělesném způsobu; za druhé při každém působení můžeme mluvit o tom, co působí, a o tom, nač působí. To by předpokládalo, že LOGOS a FYSIS na jedné straně jsou nějaká jsoucna, zatímco na druhé straně že událost, která se podle tohoto (svého) LOGU a (své) FYSIS děje, už je něčím, ještě než byla podrobena normativitě LOGU a FYSIS. A tak tomu právě vůbec není. O LOGU ani o FYSIS nemůžeme mluvit jako o jsoucnech, a na druhé straně událost je LOGEM ne-li přímo zakládána, tedy alespoň jeho neodmyslitelným prostřeenictvím. To nás nutí věnovat se otázce, jak vlastně taková událost vzniká, jak začíná (být). To náleží do okruhu problematiky bytí a jiwe nicoty. Ale je tu ještě docela jiný okruh problémů, který např. Whiteheada přiměl mluvit o tzv. feelings ("pocitech") aktuální entity. LOGOs (necháme nyní na chvíli. FYSIS stranou) může "působit" jen tak, že událost na jeho "působení" reaguje. Zatím jsme si však řekli, že událost může reagovat jen na nějakou druhou událost, a to jen na její vnější stránku. Musíme si tedy pro "reagování" události na LOGOS (na její vlastní LOGOS) najít nějaký jiný termín. Ale nejde jen o termin. Jde skutečně o docela jiný typ "reagování": zde totiž vůbec nemá událost k dispozici nějaký orgán reaktibility, není vybavena nějakou trvalou kvalitou, která by jí umožnila reagovat na kontingentní setkání s nějakým LOGEM (jak by to pak vůbec mohl být právě ten "její" LOGOS ?), ale je mu takříkajíc "FYSE!" k dispozici. A právě na tomto místě. se nyní dostáváme poprvé k fenoménu, na kterém pak hodláme postupně stavět dál. Vztah události k jejímu LOGU je čímsi, co zároveň tuto událost konstituuje: událost začíná tím, že se vztáhne k LOGU, ne tím, že by nejprve byla a pak se vztáhla. To znamená, že akt vztažení k LOGU vlastně LOGU vlastně po pravidle tradiční logiky - nemůže být aktem oné události, která tímto aktem bude teprve konstituována. Proto tento akt vztažení k LOGU události vlastně předchází. Můžeme se proto tázat, čí to je vlastně akt, když tu žádná (příslušná) událost ještě není. Při jiné příležitosti se k tomuto závěžnému prob, ému vrátíme. Nyní jen chceme poznamebat, že se právě na tomto místě ukazuje, že některé problémy lze řešit jen tak, že je trans-ponujeme na jinou rovinu. Někdy musíme problém transponovat na rovinu primordiální, jindy naopak musíme primordiální rovinu opustit a orientovat se na rovinách vyšších, někdy i nejvyšších. V našem případě si významně připravíme řešení zavedením problému subjektu a pokusem transponovat zmíněnou problematiku z události jako celku a subjekt. 18 v 89

====================
ScanImage482.jpg
====================
Jak známo, charakterizoval Heidegger evropskou myšlenkovou tradici jako zapomnění na bytí, jako Seins vergessenheit. Mám za to, že mnohem oprávněněji lze tuto tradici charakterizovat jako otřesenost orientace víry a ztrátu pochopení pro to, co to vlastně víra "je" (smíme-li ve výpovědi užít tohoto "je" či "jest", aniž bychom předem chtěli vypovídat o tom, zda víra je jsoucno nebo nikoliv). Křesťanství jako dějinný útvar o mnoha stránkách udělalo hodně pro jakési nekorektní uchování tradice víry, ale zároveň také hodně pro to, aby pravá povaha víry byla zakryta a překryta úsilím o co nejpřesnější vyjádření tzv.obsahu víry, tj. o co nejpřiměřenější reflexi víry. Bohužel tato reflexe měla k dispozici myšlenkové prostředky, které nadlouho zůstávaly povaze samotné víry zcela cizí a v důsledku své aplikace na toto téma hrubě pokřivily téměř všechny pokusy o myšlenkové uchopení a vyjasnění toho, co to znamená věřit. Skutečná víra zůstávala kdesi pod povrchem jako nějaká ponorná řeka a jen tu a tam se na nějaký čas některým ze svých většinou postranních ramen vynořila na světlo, aby brzo zase propadla, prosákla pískovitým podložím do hlubinných koryt a jeskynHních systémů. Nicméně i v této nevlastní a zakryté či skryté podobě zůstala víra jedním ze základních a rozhodujících fenoménů celé dosavadní evropské duchovní a myšlenkové historie; Evropu si nelze představit zbavenu této ingredience či spíše tohoto základního elementu. A přesto lze na druhé straně tvrdit (a zdůvodněně tvrdit), že krize Evropy a její duchovní a myšlenkové tradice úzce souvisí s tradicí víry, nejenom s tradicí reflexe víry. Tím chci říci, že evropská krize nespočívá v její reflexi nebo přinejmenším jenom či hlavně v její reflexi víry, nýbrž v chatrnosti samotné víry. Víra, která zapomíná sama na sebe anebo která chápe sebe samu jako něco jiného, co s vírou nemá vůbec co dělat nebo jen docela málo, musí nutně upadat a chátrat, zejména ve věku, který je skrz naskrz proniknut nejrůznějšími refbexemi a reflexemi reflexí; nicméně chyba musí sahat svými kořeny hlouběji, neboť kdyby to se samotnou vírou bylo v pořádku, dříve nebo později by se nýtně objevila i její přiměřenější reflexe. Dokonce i to 1ze vidět: víra, ač nejednou pokleslá a upadlá, přece jen neustále vykonávala vliv na způsob, jak Evropané myslili, a prosadila se alespoň negativně, totiž v tom, jak definitivně odsoudila ve starém Řecku kořenivší myšlenkovou tradici k abdikaci. Tedy: víra stále nějak působila, i když v důsledku nepochopení (falešné reflexe) nejednou pokřiveně. Ale toto pokřivené působení se právě jen jeví jako pokřivené; když je interpretujemá správně, a to znamená na základě správného resp. lepšího, správnějšího pochopení víry, ukáže se, že za zdánlivou- pokřiveností se skrývá, ale může být odhalen vývoj velmi pozitivní. To, co např. Nietzsche vlastně správně (v rámci nesprávného chápání víry) rozpoznal jako evropský nihilismus, může být interpretováno jinak. 1 8. V 89

====================
ScanImage483.jpg
====================
Pod "první filosofií" rozumíme tu "část" či "složku" filosofie, která experimentálně stanovuje určité koncepce a v jejich rámci také určité pojmy, a zároveň s tím i některé základní vztahy mezi nimi, aby pak mohla ve svém zkoumání postupovat dvojím základním směrem (a ovšem vždy obojím směrem, neboť postup jedním směrem umožňuje a podněcuje postup i směrem druhým, zatímco postup jen jedním směrem je rychle odsouzen ke sterilitě). Tento dvojí směr 1ze charakterizovat jako na jedné straně spekulativní, na druhé straně zkušenostní. A při postupu obojím tímto směrem filosofie musí soustavně a kriticky používat toho, co předběžně a experimentálně bylo rozvrženo v rámci "první filosofie". K yž se to neosvědčí, musí to opravit, upravit, pozměnit - anebo odvrhnout a stejně experimentálně rozvrhnout něco jiného. Prokázat, že určitý rozvrh je nedržitelný, je někdy velmi nesnadné; v případě řeckého rozvrhu bylo dokonce zapotřěbí celých věků k tomu, aby se ukázalo, do jaké míry je pojmový aparát starých Řeků vadný a v kterých ohledech je naprosto neupotřebitelný, v kterých je udržitelný a v kterých pouze po jistých úpravách. V tomto smyslu je problematika toho, co představuje určitou složku tradičního hebrejského chápání víry (resp. pravdy/víry), vynikající příležitostí k tomu, abychom se pokusili hned v rámci první filosofie vytvořit předpoklady rozumí se pojmové předpoklady pro nejprve jednoduché, primitivní, později však co možná široké a do hloubky zabírající pojetí víry, které by mohlo mít elementární důležitost pro řešení aktuálních otázek naší doby a tím pro naši (a tím máme na mysli především naši evropskou, ale v důsledcích i celosvětově lidskou) odpověď na výzvu dneška. Celá záležitost pak ukazuje poměrně přesvědčivě, že tzv. první filosofie není nikterak zbavena souvislosti s otázkami dneška a že tzv. výzva doby může znamenat také dobu značně rozsáhlou, nikoliv jen doslovně braný "dnešek". Hic et nunc naší evropské kultury či civilizace může mít takovou povahu, že před jeho výzvou mohou stát i lidé několika generací, a naopak zase může jít o výzvu takřka okamžiku, na kterou je nutno odpovědět (a samozřejmě správně odpovědět) hned nebo během několika dní nebo týdnů či měsíců - a neodpovíme-li v této lhůtě, pak může potom být už defintivně pozdě. V případě výzvy, jímž je problémá a problematika víry (v hebrejském pojetí), konverguje poměrně rozlehlá aktualita příslušného hic et nunc s jinou, totiž s aktualitou výzvy ke změně myšlenkového přístupu ke skutečnosti ve chvíli, kdy se bortí tradiční metafyzika resp. tradice předmětného myšlení. Máme tu tedy nejenom příležitost rozvrhnout nové pojetí víry, ale zároveň také nové pojetí chápání víry, tj. nové myšlení vůbec. To ovšem nepůjde jinak než na základě rozpoznání mezí dosavadního, tj. předmětného myšlení. Musime tedy tradiční myšlení exponovat právě tam, kde se ukáže, jak selhává; a to se ukáže právě na tématice víry. BUD Gore 18 VII 89