[Příležitostné poznámky, 1965]
| raw | skeny ◆ poznámky, česky, vznik: 1965

Strojový, zatím neredigovaný přepis

====================
Scan155.jpg
====================
přítomnost U 30 0 1₂⁰ My Minulost ONG budoucnost (M₂ OMS (18.5.65) Každá událost může být v kauzální souvislosti jehom s částí předchozích nebo následujících událostí. Rozsah událostí (minulých nebo budoucích), který takto padá v úvahu pro možný (nebo skutečný) kauzální nexus, je vyme zen charakterem příslušných událostí, resp. jejich souvislostí. Tak kupř. dvě "současné" události u₁ a u zůstávají bez jakékoli možné přímé kauzální souvislosti, nebot kauzální vztah je vztahem v čase, příčina a účinek nemohou být současné. Proto nemohou být obě události navzájem ani jedním, ani druhým směrem ve vztahu příčiny a účinku. Událost u nemůže mít přímého vlivu (tím se rozumí ovšem i prostřdkovaně přímý vliv na rozdíl od nepřímého kauzálního vztahu, prostředkovaného vzdálenou minulostí nebo vzdálenou budoucností) na událost u ani 25, protože obě tyto události se odehrají budoucnosti mimo dosah kauzálиз ního ovlivnění u; jinými slovy, události uz a uz nepatří mezi u₁; из kauzální potomstvo události u.₁. Ještě zřejmější je situace pokrevního příbuzenství v generačním postupu. Je patrno, že me zi kauzální antecedència není nikdy zahrnut úhrn všech časových antecedencí. Ale můžeme pokračovat ještě dál: v následku není nikdy přítomná celá příčina, právě tak jako je v následku

====================
Scan156.jpg
====================
(38.5.65/30.5.65) vždycky také víc, než bylo v příčině. To platí pochopitelně především ve vztahu jednotlivé příčiny a jednotlivého následku; v následku projevuje svou účinnost nikoli jediná příčina, ale řada příčin dalších atp už rovnocenných (rovnomocných) nebo vedlejších. V tom smyslu se v následku projevuje více než jedna příčina, ale také naopak příčina má více než jeden následek. Kauzální souvislost si tedy nemůžeme představovat jako jednu linii, jako jeden řetěz příčin a účinků; onen řetěz se totiž v každém svém článku větví, a to nejen a parte post, ale také a parte ante. Z principiálních důvodů nemůže tedy platit staré pojetí kauzality, vyjádřené formulí, že "causa continet causatum" nebo že "causa aequat effectum". Vztahy mezi příčinami a účinky jsou mnohem komplikovanější, než aby bylo možno vysledovat kauzativní vztah v tom, co garantuje kontinuitu toho, co se uprostřed změn nemění. Kauzalita pochopené jako opak změny, tedy jako setrvání resp. setrvačnost, je to jediné, co zbude z tradičního pojetí příčinnosti; ale to právě už přestává být příčinnost. (ex: 11251, str.2-4.) 2. (30.5.65) Kauzální souvislost můžeme vidět spíše tam, kde následek (či lépe účinek, causatum) reaguje určitým způsobem na příčinu (či antecedens), totiž takovým způsobem, že něco z příčiny zachovává, že na sebe bere něco z povahy příčiny, že na příčinu mammantecendens resp. na nějakou její strukturu navazuje, že jí ponechává účinnost ještě i v době, kdy příčina už není aktuální. Mohli bychom tedy říci, že kauzativní vztah tesp. kauzábní struktura je to, co přežívá samotnou příčinu. Toto přežívání ovšem nemůžeme jen tak beze všeho chápat jako přetrvávání, jako to, co z příčiny zůstává a trvá. Pokud můžeme (v jistých relativních mezích) vskutku najít a přesně mínit to, co z příčiny přetrvává, tj. co se vymyká oné změ ně, která z aktuální příčiny dělá příčinu minulou, pak může stále ještě jít o dvojím způsobem pojatou skutečnost. Buď máme na mysli něco, co se vymy ká každé změně vůbec a co je tedy veskrze aktuální a nemůže nikdy opustit přítomnost a propadnout se do minulosti (tak jak

====================
Scan157.jpg
====================
je např. v klasické fyzice pojata kvantita hmoty a energie, čekhož vyjádřením je l.věta thermodynamická), nebo míníme spíše proces, který je rozložen v mnohem delším časovém úseku, než v němž byla příčina aktuální jakožto příčina. Souvislost proměn v prvním případě je zcela odloučena od "věčnosti", tj. od věčné aktuality toho, co nepodléhá vůbec žádným proměnám, kdežto v druhém případě se může to, co časově (do minulosti i do budoucnosti) přesahuje dobu existence (aktuální existence) příčiny, stát součástí realizace této příčiny; jinými slovy, v tomto druhém případě může být delší, časově rozlehlejší proces zabudován jako relativně pevnější struktura do oné události, kterou nazýváme příčinou. Pak je zřejmé, že ona rozlehlejší událost ovlivní průběh a strukturu oné méně rozlehlé, kterou nazýváme příčinou, ale pouze svou daností, tedy pasivně; aktivita je naopak na straně příčiny, která pojme do struktury své vlastní realizace onu pevnější a trvalejší strukturu procesu časově rozlehlejšího. Jakmile pomine příčina ve své aktualitě, tj. jakmile se stane pouhou minulostí, která už nemůže aktivně ovlivňovat další průběh jakékoli události či procesu, přestává být ona trvalejší struktura součástí přechodnější struktury, která se propadá do minulosti, a vzhledem k své větší rozlehlosti časové zůstává aktuální ještě i potom, kdy příčina jako celek zaniká. Jestliže se objevuje hned nato jako součást struktury následku (rozumí se násled ku oné příčiny, o níž byla řeč), protože také tento následek ji aktivně zabuduje do své vlastní realizace, může se zdát, že právě ona rozlehlejší událostná struktura zaručuje vztah mezi příčinou a následkem právě jako vztah kauzativní. Z výkladu je ovšem zřejmé, že to je pouhé zdání a že v takovém případě zmíněná "kontinuita" nemá s kauzativním vztahem nic společného. (Dtto: 11251, str.4-5.) (84) (30.5.65) 3.

====================
ScanImage255.jpg
====================
Ladislav Hejdánek 1965 Vier pou ne vägemuseh vrtariche, sou velossech maronday, Nogonan, Wedusconsing prots, że samy o attè pou nespozené, édaibené пайвие a purné. Okolnost, že poin & ticklo vrtar rich a verpusobuje nitheновойвенна son vilostech, rar, že něès strálepí svon väliinist. Vedle ortalu pron ve telé vitalin vrag haré herstaly, vedle souvislosté nesieneliti, vedle jednoty rozmanitost a sömört. sa dokonce raros vital sám zu müsten vrèmè vic s ostatními niemi prési Poznámka 31. MI. 65 لله a

====================
ScanImage256.jpg
====================
mishem, Росе ostalnim mozem motem pratné tar additona: Obi far souvisí pars resousin je nie ad прорена дачо ал шко nebſ Strátutez who, jenm rétáme vital webr глаз souvislosti, muri meri Isht zodrobey fodrob. séum Doamein? 31. 111 65

====================
ScanImage262.jpg
====================
21.7,65 fazl prèce zpocéná zaostiené pohledu en Mänke umělédrého sila, unülecké. stränken N 1 ма / tract a umèm' vrtec, Merá patié de pindper qaws Eladium Frosty, ale Morá Gyla opomizena. Towi & pohledu na subert. Umění je Тоя bez přiléirlich & Loun, als se analysinala ponaha subjektu. Pokud se led stadie bude rational comènime, bude to Garden mimosemitechs zuistup E uměleckéum dilu. tuloroperim cilem an seg sortatem bude yiled wärliks onsolapserélls pepelé debere. Sončasné var, protože blarnim puedenètem demonstrašnému bude remèsú, troche, dilo, Ja sicher wäit paré cil po tèls chránce, небо си ли неани в долевойно име nahaarlists. Piedersim priso, ie & tak вува пачитела утехние, зросчити на ale také proto, re aur pizété mmèm nemure CABS/ / dove / umětedrého díla a а soral ber pelossferého aspert, vállaan, Mertung. tar soucasné budon teore/ ve dusiv o rádné piedestéréréé estewerého charaktern sandre; a ve 2 Wen fornuba Floriferé provèrens soi normirls puerkonser, au contrétni pomien sérénu filosofie umění". Они вадь передка مسلما 1 avéméné tre mil za to, je picklušné Rapital 2 Plosofie mèré mohon oredelil & jadu rávainých probléum estelvagge. سه